خبر خوب برای میلیون‌ها بیمار کبدی

خبر خوب برای میلیون‌ها بیمار کبدی دانشمندان در اقدامی بی‌سابقه بافت کبدی مهندسی‌شده‌ای تولید کرده‌اند که پس از پیوندزدن، رشد می‌کند. به گزارش سینا‌پرس بسیاری از بیماری‌ها نظیر سیروز و هپاتیت به از کار افتادن کبد منجر می‌شوند. تنها در آمریکا بیش از ۱۷ هزار نفر که از این بیماری‌ها رنج می‌برند، اکنون در صف […]

خبر خوب برای میلیون‌ها بیمار کبدی

دانشمندان در اقدامی بی‌سابقه بافت کبدی مهندسی‌شده‌ای تولید کرده‌اند که پس از پیوندزدن، رشد می‌کند.

به گزارش سینا‌پرس بسیاری از بیماری‌ها نظیر سیروز و هپاتیت به از کار افتادن کبد منجر می‌شوند. تنها در آمریکا بیش از ۱۷ هزار نفر که از این بیماری‌ها رنج می‌برند، اکنون در صف انتظار پیوند کبد قرار دارند اما نکته مهم اینجاست که این انتظار طولانی است زیرا کبدهای بسیار اندکی برای پیوند موجود است.

اکنون دانشمندان دانشگاه‌های ‌ام‌ای تی، راکفلر و بوستون آمریکا دست به‌کار شده و برای حل این مشکل راهی نوین ارایه کرده‌اند. آنها شیوه‌ای را توسعه داده‌اند که در آن بافت کبد مهندسی‌شده تولید می‌شود، آن هم به واسطه سازماندهی زیرواحدهایی که حاوی ۳ نوع سلول متصل به نوعی داربست بافت زیست تجزیه‌پذیر است.

دانشمندان این فناوری را بر روش موش‌های آزمایشگاهی بررسی کرده و متوجه شدند پس از پیوند زدن بافت مورد نظر به این حیوانات که کبدشان آسیب دیده، ریزساختارهای مورد نظر تا ۵۰ برابر افزایش یافته و در نهایت به مرحله‌ای می‌رسند که می‌توانند عملکرد یک بافت طبیعی کبد را ارایه کنند.

سانگیتا باتیا از دانشگاه‌ ام‌ای تی می‌گوید: در حال حاضر کبد زیادی برای پیوند زدن وجود ندارد و هدف ما این است که روزی این فناوری برای افزایش شمار پیوند‌ها به‌کار گرفته شود.

 

این کبدهای مهندسی‌شده جان میلیون‌ها بیمار نیازمندی را که از بیماری‌های مزمن کبدی رنج می‌برند، نجات می‌دهد.