گرند کانیون، یکی از قدرتمند‌ترین و الهام‌بخش‌‌ترین چشم‌اندازهای دنیا

گرند کانیون، یکی از قدرتمند‌ترین و الهام‌بخش‌‌ترین چشم‌اندازهای دنیا یکی از قدرتمند‌ترین و الهام‌بخش‌‌ترین چشم‌اندازهای دنیا، دره گرند کانیون در آمریکا است که مطمئناً یک مثال عالی از جادوی طبیعت است. این دره، ترکیبی منحصربه‌فرد از رنگ‌های زمین‌شناسی و فرسایشی است و دارای رودی به طول ۴۶۶ کیلومتر است و در واقع این رود همان […]

گرند کانیون، یکی از قدرتمند‌ترین و الهام‌بخش‌‌ترین چشم‌اندازهای دنیا

یکی از قدرتمند‌ترین و الهام‌بخش‌‌ترین چشم‌اندازهای دنیا، دره گرند کانیون در آمریکا است که مطمئناً یک مثال عالی از جادوی طبیعت است. این دره، ترکیبی منحصربه‌فرد از رنگ‌های زمین‌شناسی و فرسایشی است و دارای رودی به طول ۴۶۶ کیلومتر است و در واقع این رود همان رود کلرادو است که در میان آن جریان دارد.

به گزارش سایت الی‌گشت برگرفته از unmuseum گرند کانیون نام دره‌ای در ایالت آریزونای آمریکا است که عمق آن به ۶٫۱ کیلومتر می‌رسد و یکی از عمیق‌‌ترین دره‌های دنیا است. این دره حدود ۶ میلیون سال قبل با عبور رود کلرادو تشکیل شده است و امروزه یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی دنیا است.

بر اثر فرسایش در طول هزاران و میلیون‌ها سال، دیواره‌های این دره به رنگ‌هایی از قرمز، زرد، قهوه‌ای و خاکستری در آمده‌اند و هر کدام از این لایه رنگ‌ها نشان‌دهنده یک دوره تاریخی از دوران زمین‌شناسی هستند. طبق گفته دانشمندان، سنگ‌هایی که در کنار رود کلورادو در این ژرف دره وجود دارند، قدمتی برابر چند میلیارد سال دارند.

 گرند کانیون چگونه تشکیل شده است؟

جایی که امروزه ما به عنوان دره‌ای زیبا می‌بینیم، در گذشته‌های بسیار دور یک دریای کم عمق بوده که هنوز هم آثاری از آن مثل فسیل‌های جانوران دریایی و صدف‌ها پیدا می‌شود و گردشگران هنوز هم می‌توانند بقایای این جانداران را پیدا کنند. بعد از مدتی رود کلرادو جهت خود را تغییر داد و در میان این فلات شروع به حرکت کرد. بعد از مدتی به چندین شاخه رود تقسیم شد که باعث به‌وجود آوردن چندین دره مختلف شد.

گرند کانیون چطور پیدا شد؟

گفته شده که در سال ۱۵۴۰، فردی اسپانیایی به نام گارسیا لوپز که در جستجوی هفت شهر Cibola بود، به‌طور اتفاقی گرند کانیون را دید و او اولین فردی از اروپا بود که توانست دره را ببیند اما بومیان آمریکا هزاران سال پیش نه تنها این منطقه را می‌شناختند؛ بلکه در آن سکونت داشته‌اند، به‌طوریکه گفته شده مردمان باستانی پوئبلو که در ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد زندگی می‌کرده‌اند، اولین ساکنان گرند کانیون بوده‌اند. در نزدیک به چند قرن اخیر هم بعضی از قبیله‌های سرخ پوست‌ها در این دره ساکن هستند.

اما از ابتدای قرن بیستم بود که این دره شگفت‌آور به کمک گزارش‌های دانشمندان و محققان معروف شد و به یکی از جاذبه‌های مشهور دنیا تبدیل شد. حالا این دره به پارکی ملی در آمریکا تبدیل شده است و هر سال میزبان بیش‌تر از ۵ میلیون نفر گردشگر است. می‌توان بعد از بازدید از دره به اعماق آن رفت اما رفتن به آنجا و برگشت از دره چندین روز طول می‌کشد. علاوه بر این، گردشگرانی که دوست داشته باشند در این دره اقامت کنند، می‌توانند در کلبه Phantom Ranch که در بخش بسیار عمیق دره قرار گرفته است، اقامت کنند. چند اقامتگاه هم در لبه  جنوبی این دره وجود دارند که البته به دلیل قرار داشتن در ارتفاع ۲۱۳۳ متری از زمین، شاید برای افرادی که ترس از ارتفاع دارند، چندان مناسب نباشد. ارتفاع لبه شمالی گرند کانیون حدود ۳۰۰ متر از لبه جنوبی بیش‌تر است و دسترسی سخت‌تری نسبت به آن دارد.

 

زیبایی گرند کانیون، آن را در فهرست عجایب هفتگانه طبیعی دنیا قرارداده است.