گرمایش زمین و کاهش ۹۰ درصدی وسعت بزرگ‌ترین منطقه کشت قهوه جهان

گرمایش زمین و کاهش ۹۰ درصدی وسعت بزرگ‌ترین منطقه کشت قهوه جهان یک الگوی اکولوژیکی از آمریکای لاتین- بزرگ‌ترین تولیدکننده قهوه‌ـ نشان می‌دهد که این منطقه با کاهش حدود ۹۰ درصدی مزارع کشت قهوه تا سال ۲۰۵۰ مواجه می‌شود. به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس، پیش از این چند مطالعه پیش‌بینی کرده بودند که […]

گرمایش زمین و کاهش ۹۰ درصدی وسعت بزرگ‌ترین منطقه کشت قهوه جهان

یک الگوی اکولوژیکی از آمریکای لاتین- بزرگ‌ترین تولیدکننده قهوه‌ـ نشان می‌دهد که این منطقه با کاهش حدود ۹۰ درصدی مزارع کشت قهوه تا سال ۲۰۵۰ مواجه می‌شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس، پیش از این چند مطالعه پیش‌بینی کرده بودند که تغییر اوضاع اقلیمی هوا و تداوم افزایش دمای هوا می‌تواند اراضی مناسب کشت قهوه را تا سال ۲۰۵۰ به نصف کاهش دهد.

اما تازه‌‌ترین مطالعه و تهیه یک الگوی اکولوژیکی جدید از آمریکای لاتین کاهش‌های بیش‌تری را نشان می‌دهد، به‌طوری که براساس این الگو، وسعت مزارع کشف قهوه احتمالاً تا ۸۸ درصد کاهش می‌یابند و این کاهش‌ها به ویژه در مناطق پست و کم ارتفاع مانند نیکاراگوئه، هندوراس و ونزوئلا بیش‌تر خواهد بود.

محققان در این مطالعه همچنین نحوه تأثیر اوضاع اقلیمی آینده را بر زنبورهای عسل و سایر گونه‌های زنبور که گیاهان قهوه را گرده‌افشانی می‌کنند و باعث افزایش محصول می‌شوند، بررسی کردند.

براساس گزارش تحقیق یاد شده، به‌طورکلی در ۵۱ درصد مناطق مرتفع‌تر مناسب کشت قهوه، شمار زنبور‌ها کاهش خواهد یافت.

 

محققان توصیه کردند که پرورش‌دهندگان قهوه در این مناطق باید با به حداقل رساندن استفاده از آفت‌کش‌ها و حفظ تنوع گیاهان بومی، برای تأمین غذای زنبور‌ها که گرده‌افشان‌های اصلی گیاه قهوه هستند، اقدام کنند.