میمون‌های ابزارساز در مسیر انسان

میمون‌های ابزارساز در مسیر انسان پژوهش‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد گروهی از میمون‌های ماکائو در شرق آسیا طی ۱۲۰ سال گذشته شروع به ابزار‌سازی کرده و با کمک ابزارهای سنگی خود، اقدام به شکار بی‌رویه صدف‌ها کرده و آنها را به لبه انقراض رسانده‌اند. به گزارش سینا‌پرس، انسان در طول تاریخ حیات خود در کره‌زمین […]

میمون‌های ابزارساز در مسیر انسان

پژوهش‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد گروهی از میمون‌های ماکائو در شرق آسیا طی ۱۲۰ سال گذشته شروع به ابزار‌سازی کرده و با کمک ابزارهای سنگی خود، اقدام به شکار بی‌رویه صدف‌ها کرده و آنها را به لبه انقراض رسانده‌اند.

به گزارش سینا‌پرس، انسان در طول تاریخ حیات خود در کره‌زمین موجب انقراض بسیاری از گونه‌های جانوری شده است و شاید بررسی این نکته جالب باشد که در بین نخستینیان، میمون‌ها نیز رفتاری مشابه در پیش گرفته و موجب انقراض برخی از گونه‌های جانوری که به عنوان غذا از آنها استفاده می‌کنند، شده‌اند.

گروهی از میمون‌ها که با عنوان میمون‌های دم دراز ماکائو (Long-tailed macaques) شهرت داشته و در جزایر تایلند زندگی می‌کنند، چندی است در اقدامی شگفت‌انگیز شروع به ساخت ابزارهای سنگی کرده و سپس با جستجوی صدف‌های ساحلی، پوسته آنها را به کمک ابزارهای خود شکافته و به عنوان غذا استفاده می‌کنند. آنها از این ابزارهای سنگی همچنین برای شکار خرچنگ‌های پهن و باز کردن پوسته سخت بدن آنها نیز استفاده کرده و به این ترتیب قدم در مسیری گذاشته‌اند که انسان‌ها چند میلیون سال پیش آن را آغاز کرده بودند.

 

البته نشانه‌های ابزار‌سازی در بین دیگر میمون‌ها از جمله شامپانزه‌های آفریقایی و میمون‌های ریش‌دار آفریقای‌جنوبی (bearded capuchins) نیز گزارش شده است.