احتمال بازگشت حیات به آبسنگ‌های مرجانی خلیج‌فارس

احتمال بازگشت حیات به آبسنگ‌های مرجانی خلیج‌فارس مدیر کل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: پایش‌های میدانی نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد آبسنگ‌های مرجانی خلیج‌فارس دچار سفیدشدگی شده‌اند اما امکان بازگشت آنها به حیات دوباره با خنک شدن هوا وجود دارد. به گزارش ایرنا، داودمیرشکار در این زمینه افزود: آبسنگ‌های مرجانی یکی از […]

احتمال بازگشت حیات به آبسنگ‌های مرجانی خلیج‌فارس

مدیر کل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: پایش‌های میدانی نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد آبسنگ‌های مرجانی خلیج‌فارس دچار سفیدشدگی شده‌اند اما امکان بازگشت آنها به حیات دوباره با خنک شدن هوا وجود دارد.

به گزارش ایرنا، داودمیرشکار در این زمینه افزود: آبسنگ‌های مرجانی یکی از دو زیستگاه پراهمیت دریایی است که نقش به‌سزایی در تولید آبزیان شیلاتی و غیرشیلاتی و همچنین حفظ تنوع زیستی خلیج‌فارس و دریای عمان دارد.

وی با اشاره به تأثیر منفی افزایش دما بر روی حیات آبسنگ‌های مرجانی اظهارکرد: با افزایش دمای هوا درجه حرارت دریاهای کشور نیز بالا رفته است که این مسأله موجب شد تا آبسنگ‌های مرجانی خلیج‌فارس در ماه‌های گرم تابستان دچار سفیدشدگی شوند.

وی ادامه داد: سفیدشدگی آبسنگ‌های مرجانی به علت خارج شدن فیتوپلانگتون همزیست آبسنگ‌های مرجانی به نام «زوگزانتلا» است که فعالیت آنها موجب حیات مرجان‌ها می‌شود اما زمانی که درجه حرارت آب بالا می‌رود این فیتوپلانگتون‌ها از آبسنگ‌های مرجانی خارج می‌شوند در نتیجه حیات آبسنگ‌های مرجانی به کم‌ترین سطح خود می‌رسد.

 

میرشکار گفت: اما طی بازدیدی که از آبسنگ‌های مرجانی منطقه پارسیان در خلیج‌فارس داشتیم متوجه شدیم که آبسنگ‌ها کاملاً دچار سفیدشدگی نشده‌اند و هنوز رنگدانه‌های بسیار محدودی در آنها وجود دارد از این رو جای امیدواری است با خنک شدن آب دریا و بازگشت فیتوپلانگتون‌های همزیست، آبسنگ‌های مرجانی دوباره به حیات خود ادامه دهند.