آمارهایی از وضعیت محیط‌زیست

آمارهایی از وضعیت محیط‌زیست مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست گفت: در سرزمینی صحبت می‌کنیم که رکورد نشست زمین را دو بار شکسته است؛ یکی تهران با ۳۶ سانتی‌متر و دیگری در استان فارس با ۵۴ سانتی‌متر. به گزارش مهر، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست در نشست بیست و هشتم گفت‌و‌گوهای پردیسان گفت: در […]

آمارهایی از وضعیت محیط‌زیست

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست گفت: در سرزمینی صحبت می‌کنیم که رکورد نشست زمین را دو بار شکسته است؛ یکی تهران با ۳۶ سانتی‌متر و دیگری در استان فارس با ۵۴ سانتی‌متر.

به گزارش مهر، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست در نشست بیست و هشتم گفت‌و‌گوهای پردیسان گفت: در سرزمینی صحبت می‌کنیم که رکورد نشست زمین را دو بار شکسته است. یکی تهران با ۳۶ سانتی‌متر و ۹۰ برابر حد بحرانی و دیگری در استان فارس با ۵۴ سانتی‌متر در سال ۱۴۰ برابر حد بحرانی که نشانگر وضعیت نشست زمین در ایران است.

محمددرویش افزود: الان فقط در کرمان، یزد، سمنان، اصفهان و فارس یا خراسان و سیستان و بلوچستان با بحران نشست زمین رو‌به‌رو نیستیم. نشست زمین در دامنه‌های سهند و سبلان هم گریبان ما را گرفته است. در سرچشمه‌های کوهرنگ در خان‌میرزا و در حاصلخیز‌‌ترین دشت همدان فامنین گریبان ما را گرفته است. در ۵ سال گذشته ۴میلیون از یگانه درخت اندمیک کره زمین که فقط در ایران رویش می‌کند از دست داده‌ایم. چیزی از گاوخونی بختگان دشت ارژن و تالاب‌های دیگرمان باقی نمانده است. در قلمروی به وسعت صد میلیون هکتار میزان افت سطح آب زیرزمینی به دو متر و بیش‌تر رسیده است.

مجموع گونه‌های جانوری ایران از وقتی سازمان محیط‌زیست ایران کلنگش به زمین خورد، یعنی ۱۲ بهمن ۱۳۵۰ که ۳٫۱ میلیون تخمین زده می‌شد تا امروز همه و همه به کم‌تر از ۱۱۰ هزار رسیده است، یعنی ۹۰ درصد اندوخته جانوری را از دست داده‌ایم.

از منظر آلودگی هوا خوش‌بینانه‌‌‌ترین برآورد‌‌ها نشان می‌دهد، دست‌کم ۳۵ هزار نفر در سال جان خودشان را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند.

روندهای ما مثبت نیست. در میان این روندهای به شدت کاهنده بارقه‌هایی از امید وجود دارد. شاهد این هستیم که در منصورآبادرفسنجان جمعیت وحوش به بیش از هزار رأس رسیده است، در حالی که ۶ سال پیش این عدد حدود ۲۰ رأس بود.

می‌بینیم که گروهی از مردم سلحشور وطنمان تلاش کردند، پرچم یکی از تالاب‌های استان فارس را زنده نگه دارند و ماهی گورخری که مدت‌‌‌ها از آن گزارشی نداشتیم، دوباره مشاهده شود.

 

غاز پیشانی‌سفید کوچک بعد از نیم قرن در گندمان دیده می‌شود و شاهد بیداری محیط‌زیستی در میان ایرانیان هستیم.