زمین نورانی‌تر می‌شود

زمین نورانی‌تر می‌شود آلودگی نوری، موضوعی که این روز‌‌ها علاوه بر آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی موجب نگرانی کارشناسان شده است. پژوهشگران معتقدند که افزایش این نوع از آلودگی برای انسان و حیوان خطرهای جدی به‌همراه دارد. به گزارش سیناپرس، آلودگی نوری (Light pollution) نوعی از آلودگی است که به روشن شدن بیش از حد یک […]

زمین نورانی‌تر می‌شود

آلودگی نوری، موضوعی که این روز‌‌ها علاوه بر آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی موجب نگرانی کارشناسان شده است. پژوهشگران معتقدند که افزایش این نوع از آلودگی برای انسان و حیوان خطرهای جدی به‌همراه دارد.

به گزارش سیناپرس، آلودگی نوری (Light pollution) نوعی از آلودگی است که به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می‌شود. این نوع از آلودگی باعث کاهش توان دید ستارگان و اجرام آسمانی در آسمان شهر شده و مانند تمام انواع دیگر آلودگی، به اکوسیستم آسیب می‌رساند.

آلودگی نوری یکی از اثرات جنبی زندگی صنعتی شهری است. منابع آن عبارتند از نورپردازی درونی و بیرونی، تبلیغات، ساختمان‌های تجاری، اداره‌ها، کارخانه‌ها، روشنایی خیابان‌ها، نورپردازی گردهمایی‌های ورزشی و …

بنا بر گزارش اداره ملی اقیانوس و فضاشناسی آمریکا و براساس تصاویری که توسط ماهواره‌های هواشناسی در بازه زمانی سال ٢٠١٢ تا ٢٠١٦ ثبت شده است، شدت نور مصنوعی و آلودگی نوری در جهان به شدت در حال افزایش است. آنان در مورد تأثیر این روند بر شرایط زیست‌محیطی ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

پژوهشگران در خصوص تأثیرات این نوع از آلودگی بر محیط‌زیست اظهار نگرانی کرده و می‌گویند کشورهای در حال توسعه به مراتب بیش‌تر از کشورهای پیشرفته در ایجاد آلودگی نوری سهم دارند. این در حالی است که تصاویر ماهواره‌ای موجود به‌درستی گویای ابعاد واقعی این مشکل نیست، چراکه دوربین‌های ماهواره‌های هواشناسی نمی‌توانند نور لامپ‌های ال‌ای‌دی و به‌ویژه نور آبی آنها را تشخیص دهند.