زلف شیطان، با خواص درمانی اسهال خونی و عفونت ادراری

زلف شیطان، با خواص درمانی اسهال خونی و عفونت ادراری «زلف شیطان» گیاهى است علفی، چندساله، ایستا، به ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متر که توسط بذر و ریزوم‌ تکثیر می‌یابد. ساقه آن از قاعده منشعب، در محل گره‌ها بدون کرک یا به ندرت کرکدار است. برگ‌هاى این گیاه باریک، به رنگ سبز متمایل به زرد، در انتها […]

زلف شیطان، با خواص درمانی اسهال خونی و عفونت ادراری

«زلف شیطان» گیاهى است علفی، چندساله، ایستا، به ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متر که توسط بذر و ریزوم‌ تکثیر می‌یابد. ساقه آن از قاعده منشعب، در محل گره‌ها بدون کرک یا به ندرت کرکدار است. برگ‌هاى این گیاه باریک، به رنگ سبز متمایل به زرد، در انتها داراى زائده‌اى نوک تیز، لوله شده و حاشیه آن دندانه‌دار است. ساقه هاى زیرزمینى (ریزوم‌ها) خزنده، قوی، ضخیم، گوشتى و فلس دارند.

گل آذین خوشه، بسیار فشرده و متراکم، استوانه‌اى شکل، راست، به طول ۳۰ سانتی‌متر و قطر ۰٫۵ تا دو سانتی‌متر، سنبلک‌ها به طول ۴ تا ۵ میلیمتر که توسط کرک‌هایى به طول ۱۰ تا ۱۱ میلیمتر پوشیده شده است.

غلاف برگ‌هاى اولیه ممکن است کرکدار و یا بدون کرک باشد. پهنک برگ‌ها به جز در قاعده آن بدون کرک است. در سطح فوقانى قاعده پهنک کرک‌ها به صورت دسته‌جاتى مشاهده مى‌شوند. در این گیاه لیگول کوچک بوده و حاشیه‌اى غشایی دارد.

    شرایط محیط رشد

این گونه، علف هرز حدود ۳۵ محصول زراعى در ۷۳ کشور مختلف بوده و عمدتاً باعث کاهش محصولات زراعى یک‌ساله و در صورت استقرار کامل باعث صدمه به محصولات چندساله نیز می‌شود.

این علف هرز نسبت به بافت و یا حاصلخیزى خاک حساسیت زیادى نشان نمى‌دهد، اما، در خاک‌هاى حاصلخیز مناطق مرطوب بیش‌ترین رشد را خواهد داشت. ریزوم‌هاى آن عمدتاً در عمق ۴۰ سانتی‌مترى خاک دیده شده است، اما، گاهى تا عمق بیش از یک متر نیز وجود دارند. رشد این اندام‌ها سریع است و به همین علت ریشه‌کن کردن آنها کار مشکلى خواهد بود.

زلف شیطان یا حلفه، علف هرزی است که بیش از ۵۰۰ میلیون هکتار از زمین‌های سرتاسر دنیا، ۲۰۰میلیون هکتار از اراضی آسیا و چندین هزار هکتار از زمین‌های جنوب‌شرقی ایالات متحده آمریکا را آلوده کرده است.

خواص درمانی

۱- این گیاه در طب سنتی در درمان اسهال خونی و عفونت ادراری به‌کار می‌رود. که ناشی از وجود تانن‌ها در آن است. در واقع داروهای حاوی تانن برای درمان عفونت‌های ادراری و اختلالات روده‌ای نظیر اسهال و اسهال خونی استفاده می‌شود.

۲- حضور آلکالویید‌ها و ساپونین‌ها در برگ‌ها این گیاه دلیل استفاده از آن در درمان فشار خون بالا است.

 

۳- علاوه بر این، این گیاه خواص ضدالتهابی نیز نشان می‌دهد که ناشی از وجود ساپونین‌ها و فلاونویید‌ها است.