زردچوبه، گیاهی در صنایع داروسازی، عطرسازی و غذایی

زردچوبه، گیاهی در صنایع داروسازی، عطرسازی و غذایی گروه محیط‌زیست- زردچوبه گیاهی علفی و چندساله است. این گیاه متعلق به تیره زنجبیل می‌باشد. منشأ زردچوبه جنوب هندوستان گزارش شده است. جنس کورکوما بیش از ۷۰ گونه دارد که عمدتاً در هندوستان و شمال استرالیا می‌رویند. ریزوم این گیاه کوتاه و ضخیم و بر دو نوعند، […]

زردچوبه، گیاهی در صنایع داروسازی، عطرسازی و غذایی

گروه محیط‌زیست- زردچوبه گیاهی علفی و چندساله است. این گیاه متعلق به تیره زنجبیل می‌باشد. منشأ زردچوبه جنوب هندوستان گزارش شده است. جنس کورکوما بیش از ۷۰ گونه دارد که عمدتاً در هندوستان و شمال استرالیا می‌رویند. ریزوم این گیاه کوتاه و ضخیم و بر دو نوعند، ریزوم‌های مادری و ریزوم‌های فرعی (ثانویه). ارتفاع این گیاه بین ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است. برگ‌ها سبز رنگ، طویل و به‌طور دسته‌ای بر روی ساقه قرار می‌گیرند.

مقدار اسانس در ریزوم زردچوبه متفاوت است و به گونه گیاه و شرایط اقلیمی محل رویش بستگی دارد. مقدار اسانس گونه آمادا، ۱٫۱ درصد، گونه آروماتیکا، ۶ درصد و گونه لانگا بین ۵ تا ۶ درصد است. ماده کریستالی کورکومین مسؤول رنگ زردچوبه است.

خواص درمانی

 

زردچوبه از قدیمی‌‌ترین گیاهان دارویی است. این گیاه در سال ۵۷۲ پس از میلاد توسط ایرانی‌ها به چین و در قرن ۱۶ میلادی به فرانسه و ایتالیا برده شد. کشت این گیاه در بعضی از کشور‌ها مانند هندوستان به صد‌ها سال پیش باز می‌گردد. از ریزوم پودر شده زردچوبه به عنوان طعم‌دهنده مواد غذایی استفاده می‌شود. از زردچوبه همچنین برای رنگ کردن پارچه‌های پنبه‌ای، پشمی و ابریشمی استفاده می‌شود. اسانس ریزوم این گیاه در صنایع داروسازی، عطرسازی و صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد. در هندوستان سالانه ۲۲۴۶۰۰ تن زردچوبه تولید می‌شود. به‌طوری که ۹۴ درصد زردچوبه جهان در این کشور تولید می‌شود. قسمت اعظم زردچوبه هندوستان به کشورهای خاورمیانه، کشورهای اروپایی و آمریکا صادر می‌شود. این گیاه در سطوح وسیعی در کشورهای هندوستان، اندونزی، مالزی و بعضی نقاط چین کشت می‌شود.