خلیج چابهار زیستگاه گونه ارزشمند آبسنگ‌های مرجانی

خلیج چابهار زیستگاه گونه ارزشمند آبسنگ‌های مرجانی آبسنگ‌های مرجانی که نقش مهمی در سلامت محیط‌زیست دارند، در رده‌بندی جزو جانوران کیسه‌تن و گزنه‌سانان هستند و خلیج چابهار زیستگاه مطلوب این گونه ارزشمند دریایی محسوب می‌شود. به گزارش ایرنا، آبسنگ‌های مرجانی مختص آب‌های کم‌عمق (حداکثر تا ۳۰ متر) مناطق گرمسیری هستند و نسبت به تغییرات دما […]

خلیج چابهار زیستگاه گونه ارزشمند آبسنگ‌های مرجانی

آبسنگ‌های مرجانی که نقش مهمی در سلامت محیط‌زیست دارند، در رده‌بندی جزو جانوران کیسه‌تن و گزنه‌سانان هستند و خلیج چابهار زیستگاه مطلوب این گونه ارزشمند دریایی محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، آبسنگ‌های مرجانی مختص آب‌های کم‌عمق (حداکثر تا ۳۰ متر) مناطق گرمسیری هستند و نسبت به تغییرات دما و شوری حساس و قادر به تحمل کدورت آب نیستند.

مرجان‌های سواحل ایران به دلیل دمای کم آب در زمستان و حرارت زیاد آب در تابستان، شوری زیاد و کدورت آب و رقابت با جلبکهای قهوه‌ای از نظر اکولوژیک تحت فشار قرار دارند و می‌توان گفت در آستانه تحمل اکولوژیک خود واقع شده‌اند.

در سال‌های اخیر مطالعات انجام شده کاربرد مرجان‌ها در علوم پزشکی مانند پیوند استخوان، استخراج مواد دارویی، دندانپزشکی و چشم‌پزشکی را آشکار ساخته است و در کنار نقش اکولوژیک آنها در حمایت زنجیره غذایی دریا و تنوع آبزیان همزیست اهمیت حفاظتی این مجموعه، حیات دریا را دو چندان می‌کند.

مرجان‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند به‌طوری که ۲۵ درصد تمام حیات را در خود حفظ و بسیاری از انواع ماهی‌ها در اطراف مرجان‌ها زندگی می‌کنند.

هر کدام از مرجان‌ها یک اکوسیستم کامل هستند و سواحل دریا‌ها و خشکی‌ها را از برخی مشکلات و تهدید‌ها محافظت می‌کنند مثلاً جزیره‌های کم ارتفاع را در برابر خشم امواج و فرسایش دریا‌ها محافظت می‌کنند.

جذابیت‌های طبیعی ۱۰درصد از کل صنعت توریست را تشکیل می‌دهند که وجود مرجان‌ها یکی از راه‌های جذب توریست است و علاوه بر این از مرجان‌ها برای تولید داروهای ضد سرطان و پیوند استخوان استفاده می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط شهرستان چابهار در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در آب‌های کرانه‌ای ایران تاکنون ۲۸ گونه آبسنگ مرجانی در حاشیه ۱۶ جزیره خلیج‌فارس و دو منطقه ساحلی(بندر طاهری بوشهر و خلیج چابهار) مورد شناسایی قرار گرفته‌اند که از انواع حاشیه‌ای، تخت یا پراکنده هستند.

اشرفعلی حسینی افزود: آبسنگ‌های مرجانی کند رشد بوده و نرخ رشدی معادل ۳۸ درصد تا ۱۲متر در هر هزار سال برای آنها تعیین شده است و روند ترمیم آنها پس از آسیب، بسیار سخت خواهد بود.

وی بیان کرد: خلیج چابهار در برگیرنده گونه‌های ارزشمند و منحصربه‌فرد از آبسنگ‌های مرجانی در کشور هستند که وسعت منطقه مرجانی آن تقریباً ۸ هکتار بوده که این مرجان‌ها زیستگاه بسیار مطلوبی برای انواع آبزیان و ماهی‌های زینتی بوده و به عنوان موج‌شکن‌های طبیعی محافظ مناطق ساحلی از جریان‌های دریایی نیز هستند

 

وی ادامه داد: این مرجان‌ها پس از جنگل‌های تروپیکال، دومین بیوم غنی جهان را تشکیل می‌دهند و با وسعت حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع ۱۷ درصد تمام اقلیم دریایی را به خود اختصاص داده‌اند.