شناسایی یک جلبک قرمز با کاربرد زیست فن‌آورانه

  محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق شدند یک ریز جلبک ارزشمند را شناسایی و نگهداری کنند. این جلبک با نام علمی Porphyridium aerugineum جزو جلبک‌های قرمز طبقه‌بندی می‌شود. به گزارش سینا پرس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در مورد خصوصیات ارزشمند […]

 

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق شدند یک ریز جلبک ارزشمند را شناسایی و نگهداری کنند. این جلبک با نام علمی Porphyridium aerugineum جزو جلبک‌های قرمز طبقه‌بندی می‌شود.

به گزارش سینا پرس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در مورد خصوصیات ارزشمند این گونه میکروبی گفت: این جلبک به عنوان منبع غذایی در کشورهای ژاپن، چین و کره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی اظهارکرد: این جلبک حاوی مقادیر زیادی پروتیین شبیه بافت‌های جانوری و سرشار از اسیدهای آمینه آرژنین، آلانین و گلوتامیک اسید، ویتأمین A, C و مواد معدنی است.

وی ادامه داد: همچنین این جلبک مقادیر بالایی از ترکیب تارین دارد که می‌تواند در بیماری‌های کلیه و همچنین برای کنترل کلسترول استفاده شود.

شاهزاده فاضلی بیان‌کرد: از این جلبک می‌توان به عنوان یک مکمل غذایی در انسان و دام استفاده نمود. این گونه میکروبی از تالاب کانی برازان استان آذربایجان غربی منطقه مهاباد جداسازی شده و مطالعات شناسایی و تایپینگ آن در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در حال انجام است