۱۳۰هزار هکتار از شن‌زار‌های روان خوزستان تثبیت شده‌اند

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان ۱۳۰هزار هکتار از شن‌زار‌های روان خوزستان تثبیت شده‌اند مدیر کل منابع طبیعی خوزستان گفت: ۳۵۰ هزار هکتار شن‌زار روان در خوزستان وجود دارد که ۱۳۰هزار هکتار آن به روش مالچ‌پاشی و نهال کاری تثبیت شده است. به گزارش مهر، احمد مطیعی در مراسم روز درختکاری عنوان کرد: تغییر اقلیمی که […]

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان

۱۳۰هزار هکتار از شن‌زار‌های روان خوزستان تثبیت شده‌اند

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان گفت: ۳۵۰ هزار هکتار شن‌زار روان در خوزستان وجود دارد که ۱۳۰هزار هکتار آن به روش مالچ‌پاشی و نهال کاری تثبیت شده است.

به گزارش مهر، احمد مطیعی در مراسم روز درختکاری عنوان کرد: تغییر اقلیمی که در حال رخ دادن است، تنها مختص خوزستان، ایران و یا منطقه نیست بلکه کل جهان و ۵قاره با آن درگیر هستند. این تغییر اقلیم علت‌های مختلفی هم مانند؛ گرم شدن کره زمین و همچنین عوامل انسانی همچون؛ افزایش گازهای گلخانه‌ای، از بین رفتن جنگل‌ها و خشک شدن تالاب‌ها دارد.

وی با اشاره به این‌که سازگاری اولین و مهم‌ترین روشی است که در دنیا برای این تغییر اقلیم انتخاب شده، تصریح کرد: در ایران ۳۴میلیون هکتار اراضی بیابانی وجود دار؛ متأسفانه ریزگرد‌ها طی ۱۵سال اخیر نیز عارض شده است؛ تا کنون شدید‌ترین گردوغبار‌ها را در استان سیستان‌وبلوچستان رخ داده، اما اهمیت اقتصادی خوزستان بیش‌تر از سایر استان‌هاست و این ضرر و زیان برای کل کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با بیان این‌که در جهان این پدیده با سابقه تر و کهن‌تر از ایران است، ادامه داد: باید به سمت ایجاد ارتباطات جهانی حرکت و با مبادله اطلاعات و تجارب بین کشور‌ها مشکلات موجود زیست‌محیطی را حل کنیم؛ باید در نهایت به سمت و سوی کشت و مبارزه بیولوژیکی برویم که البته تحقق این هدف مستلزم ایجاد زیرساخت‌های خاص خود است.

مطیعی با اعلام خبر وجود ۱٫۲میلیون هکتار اراضی و مناطق بیابانی در خوزستان بیان کرد: در استان خوزستان ۹۶۰هزار هکتار جنگل، ۲٫۵میلیون هکتار اراضی مرتعی و مرتع وجود دارد؛ طرح‌های تثبیت شن‌های روان حدوداً از سال۴۷ آغاز و در حال حاضر ۳۵۰هزار هکتار شن‌زار روان در خوزستان وجود دارد که ۱۳۰هزار هکتار آن به روش مالچ‌پاشی و نهال کاری تثبیت شده است.

وی در ارتباط با اولویت‌های تأمین آب در خوزستان گفت: تأمین آب شرب، محیط‌زیست، فنی، صنعتی و کشاورزی باید در اولویت قرار بگیرند. تاکنون بیش از ۲۵ تا ۳۰کیلومتر طرح درختکاری در اطراف جاده‌های استان انجام و همچنین در هفته منابع طبیعی ۲۰۰هزار اصله نهال توزیع شده است.

مطیعی با اشاره به پیشرو بودن منابع طبیعی خوزستان در زمینه مشارکت‌های مردمی گفت: برنامه نهضت سبز براساس منویات مقام معظم رهبری در خوزستان آغاز شده که اولویت این برنامه جاده اهواز-چزابه است. سال گذشته اعتبارات استانی اداره منابع طبیعی خوزستان حدود ۹میلیارد تومان بود که این اعتبار در سال جاری به ۱۴میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ همچنین اعتبارات ملی این سازمان از ۳۰میلیارد تومان به ۱۸۰میلیارد تومان افزایش یافت.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان خطاب به استاندار خوزستان گفت: اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان را در شورای برنامه‌ریزی استان عضو کنید تا توسعه خوزستان با حداقل تخریب همراه باشد.