متهمانی که به جای محکومیت درخت کاشتند

متهمانی که به جای محکومیت درخت کاشتند مجازات زندان امروزه پیش از پیش مورد بحث و مناقشه قرار می‌گیرد. امروزه این امر مسلم شده است که مجازات زندان، ناقض حقوق بشر است چرا که آثار و پیامدهایی دارد که با هدف و غرض اصلی از اعمال مجازات زندان کاملاً متفاوت است. به گزارش سیناپرس، افزایش […]

متهمانی که به جای محکومیت درخت کاشتند

مجازات زندان امروزه پیش از پیش مورد بحث و مناقشه قرار می‌گیرد. امروزه این امر مسلم شده است که مجازات زندان، ناقض حقوق بشر است چرا که آثار و پیامدهایی دارد که با هدف و غرض اصلی از اعمال مجازات زندان کاملاً متفاوت است.

به گزارش سیناپرس، افزایش آمار زندانیان و مخارج سنگینی که به این دلیل بر دوش دولت گذارده می‌شود و نیز افزایش جرایم و مفاسد درون زندان‌ها، چندی است که توجه مسؤولان و برنامه‌ریزان و محققان را به خود جلب کرده و باعث شده است که یکی از مباحث مطرح شده امروزی، بحث ضرورت زندانی نشدن مجرمان یا به اصطلاح زندان‌زدایی از جرایم و مجازات‌ها باشد.

اخیراً کارگزاران قضا به این نتیجه رسیده‌اند که نباید در هر چیزی مجرم را به حبس و زندان محکوم کنند چرا که این امر نه تنها، نتیجه مطلوب که همان ممانعت از ارتکاب جرم است را ندارد بلکه ضررهای فراوانی هم به همراه دارد. این باعث شده تا آنها در اندیشه شیوه‌های غیر از زندانی کردن مجرمان قانونی باشند.

همین امر باعث شده تا برخی از قضات مراجع قضایی در چند سال اخیر به جای این‌که افراد را بابت جرم و اشتباهی که انجام داده‌اند محکوم به حبس و روانه زندان کنند، احکام عجیبی صادر کنند که طبق این احکام، فرد خاطی به جای رفتن به زندان، کارهای عام‌المنفعه بدهد.

قضات استان گلستان در پی این موضوع، از ابتدای امسال تاکنون ۳هزارو۲۵۴ رأی جایگزین زندان صادر کرده‌اند که بیش‌ترشان مربوط به کاشت درخت است. اخیراً برای محکومان ۳۰پرونده شهرستان گالیکش نیز حکم کاشت نهال صادر شده است.