افزایش تجارت حیوانات «در معرض خطر» بین آفریقا و آسیا

افزایش تجارت حیوانات «در معرض خطر» بین آفریقا و آسیا اشتیاق و علاقه آسیایی‌‌‌‌ها به محصولات حیوانی عجیب و غریب از عاج فیل و شاخ کرگدن نیز فراتر رفته است. به گزارش ایسنا، طبق گزارش جدید سازمان نظارت بر حیات وحش (TRAFFIC) در کمی بیش از یک دهه، بیش از یک میلیون حیوان و گیاه […]

افزایش تجارت حیوانات «در معرض خطر» بین آفریقا و آسیا

اشتیاق و علاقه آسیایی‌‌‌‌ها به محصولات حیوانی عجیب و غریب از عاج فیل و شاخ کرگدن نیز فراتر رفته است.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش جدید سازمان نظارت بر حیات وحش (TRAFFIC) در کمی بیش از یک دهه، بیش از یک میلیون حیوان و گیاه زنده که بسیاری از آنها در معرض خطر بوده‌اند، به همراه تعداد مشابهی پوست و هزاران تُن گوشت به‌طور قانونی از آفریقا به آسیا صادر شده است.

این گزارش نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ حدود ۱۰۰۰ گونه در معرض خطر که البته صادرات آنها قانونی است از ده‌ها کشور آفریقایی به کشورهای شرق و جنوب‌شرقی آسیا صادر شده است.

یکی از مولفان مطالعه صورت گرفته می‌گوید: تاکنون از تجارت قانونی حیات وحش بین آفریقا و آسیا به‌طور عمده‌ای غفلت شده اما مطالعه جدید با هدف جبران برخی کاستی‌‌‌‌ها در شناخت ما از تبادلات بین قاره‌ایِ گسترده، پیچیده و قانونیِ این منابع طبیعی صورت گرفته است.

اگرچه این تبادلات غیرقانونی نیست ولی طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط «کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های وحشی گیاهی و جانوری در معرض خطر» (CITES) شامل گونه‌هایی می‌شوند که به عنوان گونه‌های در معرض خطر شدید یا گونه‌های در معرض خطر کم‌تر اما نیازمند کنترل دقیق شناخته شده‌اند.

سخنگوی سازمان TRAFFIC نیز با بیان این‌که حصول اطمینان از قانونی بودن تجارت حیوانات و گیاهان لازم است، حفظ این تجارت در محدوده‌های پایدار را حیاتی خواند.

وی افزود: باید اقداماتی صورت گیرد تا گونه‌های مختلف بیش از اندازه مورد بهره‌گیری قرار نگیرند و در این راستا تمامی ادارات دولتی مرتبط با تجارت حیات وحش باید تلاش کنند.

۴۱ کشور آفریقایی در صادرات گونه‌های زنده حیوانات و گیاهان و محصولات حیوانی به ۱۷کشور شرق و جنوبی شرقی آسیا نقش دارند.

در گزارشی دیگر از سازمان TRAFFIC مشخص شد بیش از ۵۰ تن دندان اسب آبی از اوگاندا و تانزانیا صادر شده است، بیش‌ترین صادرات پوست پستانداران به نامیبیا و بیش‌تر آن به فوک خزپوش «کِیپ» مربوط است و آفریقای جنوبی بیش‌ترین سهم صادرات پرندگان و پستانداران و گیاهان زنده را دارد.

بیش از ۱٫۳میلیون حیوان و گیاه زنده، ۱٫۵میلیون پوست و دوهزار تن گوشت از طیف وسیعی از کشورهای آفریقایی صادر می‌شود که بیش‌تر نمونه‌های صادر شده در محیط‌های بسته و قفس به همین منظور پرورش داده می‌شوند.