نخستین سایت پرنده‌نگری ایران آلوده است

نخستین سایت پرنده‌نگری ایران آلوده است رییس اداره محیط‌زیست مهاباد گفت: پساب‌های فاضلاب و کشاورزی روستاهای اطراف تالاب، نخستین سایت پرنده‌نگری ایران را تهدید می‌کند. به گزارش ایسنا، سخنور با اشاره به این‌که تالاب کانی برازان اولین سایت پرنده‌نگری ایران به دلیل تنوع پرندگان است و سالانه پذیرای تعداد زیادی از گونه‌های پرندگان است، تصریح‌کرد: […]

نخستین سایت پرنده‌نگری ایران آلوده است

رییس اداره محیط‌زیست مهاباد گفت: پساب‌های فاضلاب و کشاورزی روستاهای اطراف تالاب، نخستین سایت پرنده‌نگری ایران را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، سخنور با اشاره به این‌که تالاب کانی برازان اولین سایت پرنده‌نگری ایران به دلیل تنوع پرندگان است و سالانه پذیرای تعداد زیادی از گونه‌های پرندگان است، تصریح‌کرد: متأسفانه آلودگی منابع تغذیه‌کننده، پساب کشاورزی و سموم (دو عنصر فسفات و نیترات) و فاضلاب روستاهای اطراف تالاب کانی برازان اولین سایت پرنده‌نگری کشور در شهرستان مهاباد را تهدید می‌کند.

وی با بیان این‌که نخستین سایت پرنده‌نگری ایران در معرض آلودگی است، افزود: فرهنگسازی در خصوص کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی با استفاده از کشاورزی پایدار در اراضی بالادست تالاب کانی برازان می‌تواند در کاهش آلودگی این تالاب نقش مهمی داشته باشد.

رییس اداره محیط‌زیست مهاباد از ایجاد لاگن‌های طبیعی و مصنوعی در تالاب کانی برازان مهاباد خبرداد و گفت: دو لاگن طبیعی و مصنوعی (تالاب‌ها یا دریاچه‌های دست ساز کوچک) به مساحت یک هکتار و به عمق یک متر در تالاب بین‌المللی کانی برازان ایجاد شده که ایجاد لاگن‌ها برای بهبود کیفیت آب و احیا تالاب کانی برازان ضروری است و در کاهش آلاینده‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.

سخنور با اشاره به این‌که در تالاب کانی برازان مهاباد در حدود ۶۰۰۰ بال پرنده زیست می‌کنند، تصریح‌کرد: گونه در خطر انقراض اردک سر سفید، اردک مرمری، اردک تاجدار، غاز خاکستری، اردک نوک پهن، اردک سرحنایی، اردک تاج دار، فیلوش، خروس کولی و حواصیل و… در این تالاب محافظت می‌شوند تا از شکار آنها جلوگیری کرده و محیطی امن برای لانه‌گذاری این پرندگان در تالاب فراهم شود.

تالاب کانی برازان مهاباد که در زبان کردی به معنی «چشمه گرازها» است با ۹۲۷ هکتار وسعت در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد و در شمال و شرق روستای قره‌داغ واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه‌های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت‌گردی کشور در سال ۸۶ به عنوان نخستین سایت پرنده‌نگری در ایران معرفی شده است.