اسطوخودوس، دشمن آلزایمر

  اسطوخودوس، دشمن آلزایمر یافته‌های یک پژوهش داخلی که در نشریه انگلیسی‌زبان جهاد دانشگاهی، AJMB منتشر شده است، نشان می‌دهد که استفاده از گیاه دارویی اسطوخودوس می‌تواند تأثیرات امیدوارکننده‌ای در بهبود بیماری آلزایمر داشته باشد. به گزارش سینا پرس، بیماری آلزایمر یا AD یک اختلال عصبی مغزی چند علتی است که شایع‌‌ترین علت از دست […]

 

اسطوخودوس، دشمن آلزایمر

یافته‌های یک پژوهش داخلی که در نشریه انگلیسی‌زبان جهاد دانشگاهی، AJMB منتشر شده است، نشان می‌دهد که استفاده از گیاه دارویی اسطوخودوس می‌تواند تأثیرات امیدوارکننده‌ای در بهبود بیماری آلزایمر داشته باشد.

به گزارش سینا پرس، بیماری آلزایمر یا AD یک اختلال عصبی مغزی چند علتی است که شایع‌‌ترین علت از دست دادن حافظه و اختلال در عملکردهای شناختی سالمندان به شمار می‌آید. عوامل محیطی و ژنتیکی متفاوتی در ایجاد این بیماری دخیل هستند، ولی یکی از مهم‌ترین آن‌ها، استرس یا تنش اکسیداتیو است که به دنبال حضور فراوان رادیکال‌های آزاد در بدن شخص اتفاق می‌افتد.

بیماری آلزایمر یا AD یک اختلال عصبی مغزی چند علتی است که شایع‌‌ترین علت از دست دادن حافظه و اختلال در عملکردهای شناختی سالمندان به شمار می‌آید.

در این زمینه، اخیراً نشان داده شده که عصاره آبی گیاه دارویی لاوندر یا اسطوخودوس، پتانسیل پاک کردن پلاک‌های آمیلوید-بتا که از عوامل اصلی ایجاد بیماری آلزایمر هستند را از ناحیه هیپوکمپ مغز در جانوران مدل دارد. لذا برای روشن شدن مکانیزم درمانی این گیاه دارویی، محققین کشورمان، اثر متابولیک سرم موش‌های آلزایمری را با استفاده از روش طیف‌سنجی رزونانس مغناطیسی هسته‌ای یا به ‌اختصار، NMR بررسی کرده‌اند.

نتایج بررسی‌های محققین فوق نشان داد که موش‌های آلزایمری تحت درمان با عصاره گیاه دارویی اسطوخودوس، توانستند پیشرفت‌های خوبی را در حافظه و عملکردهای شناختی از خود نشان دهند.