استفاده از دانه‌های گیاهی برای تأمین آب سالم

استفاده از دانه‌های گیاهی برای تأمین آب سالم محققان آمریکایی روش تصفیه آب موسوم به f-sand را با استفاده از گیاه بومی مناطق گرمسیری توسعه داده‌اند که با تکمیل تحقیقات، می‌تواند در آینده برای تأمین آب آشامیدنی سالم در برخی از کشورهای درحال توسعه مورد استفاده قرار بگیرد. به گزارش سیناپرس، براساس گزارش سازمان ملل، […]

استفاده از دانه‌های گیاهی برای تأمین آب سالم

محققان آمریکایی روش تصفیه آب موسوم به f-sand را با استفاده از گیاه بومی مناطق گرمسیری توسعه داده‌اند که با تکمیل تحقیقات، می‌تواند در آینده برای تأمین آب آشامیدنی سالم در برخی از کشورهای درحال توسعه مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش سیناپرس، براساس گزارش سازمان ملل، ۲٫۱ میلیارد نفر از ساکنان کره زمین با مشکل دسترسی به منابع مطمئن آب آشامیدنی مواجه هستند و بیش‌تر این جمعیت در کشورهای درحال توسعه زندگی می‌کنند.

در فرایند جدیدی که توسط استفانی ولوگل (Stephanie Velegol)، استاد مهندسی شیمی در دانشگاه ایالتی پسیلوانیا و جمعی از پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون (آمریکا) توسعه‌یافته است، از ماسه و مواد گیاهی که به وفور در کشورهای درحال توسعه وجود دارد، برای ابداع یک روش تصفیه آب ارزان و مؤثر موسوم به f-sand استفاده می‌شود.

در این فرایند از پروتئین‌های گیاهی به نام مورینگا اولیفیرا (Moringa oleifera) استفاده می‌شود. این درخت بومی هند بوده و در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کند. درخت مورینگا اولیفیرا به عنوان یک منبع غذایی و روغنی کشت شده و از دانه‌های آن به عنوان یک سیستم تصفیه‌کننده آب ابتدایی استفاده می‌شود.

مشکل روش سنتی تصفیه آب با این دانه‌ها این است که مقادیر زیادی کربن‌های آلی محلول (DOC) از دانه‌ها در آب باقی مانده و شرایط را برای رشد باکتری پس از ۲۴ ساعت فراهم می‌کند.

محققان برای حل این مشکل، ایده ترکیب این روش تصفیه آب با روش‌های فیلتراسیون ماسه‌ای را مطرح کردند. با استخراج پروتئین‌های دانه گیاه مورینگا اولیفیرا و جذب سطحی آنها به ذرات سیلیس، روش تصفیه f-sand ابداع شد. این روش قادر به از بین بردن میکروارگانیسم‌ها و کاهش کدر بودن آب است.