تأثیر ابعاد مختلف روابط خواهر‌ها و برادرها

تأثیر ابعاد مختلف روابط خواهر‌ها و برادرها   حدود ۸۰ درصد کودکان حداقل با یک خواهر یا برادر بزرگ می‌شوند. خواهر و برادر‌ها از ارتباط با یکدیگر، نحوه کنار آمدن با دیگران را می‌آموزند. همه خواهر و برادر‌ها حتی اگر همیشه با هم ارتباط نداشته باشند، باز هم تأثیر به سزایی بر زندگی یکدیگر دارند. […]

تأثیر ابعاد مختلف روابط خواهر‌ها و برادرها

 

حدود ۸۰ درصد کودکان حداقل با یک خواهر یا برادر بزرگ می‌شوند. خواهر و برادر‌ها از ارتباط با یکدیگر، نحوه کنار آمدن با دیگران را می‌آموزند. همه خواهر و برادر‌ها حتی اگر همیشه با هم ارتباط نداشته باشند، باز هم تأثیر به سزایی بر زندگی یکدیگر دارند.

به گزارش سیناپرس، روابط خواهر و برادر‌ها نقش مهمی در رفتارهای ضد اجتماعی و اجتماع پسند کودکان و برخی ابعاد شخصیت، هوش و پیشرفت آنان دارد. سازگاری خواهر و برادر‌ها و کنار آمدن آنها با یکدیگر، متداول‌ترین نگرانی‌های والدین است.

کودکان در روابط تنگاتنگ و صمیمی خود با خواهر و برادرها، مهارت‌های اجتماعی و شناختی مهمی را کسب می‌کنند. بسیاری از صاحبنظران معتقدند روابط خواهر و برادر‌ها نقش مهمی در رفتارهای ضد اجتماعی و اجتماع پسند کودکان و برخی ابعاد شخصیت، هوش و پیشرفت آنان دارد. خواهر و برادر‌ها به‌طور مستقیم (با الگو شدن یا تقویت رفتارهای مناسب یا نامناسب) و به‌طور غیرمستقیم (با استرس ایجاد کردن برای پدر و مادر که مهارت‌های پدر و مادری کردن والدین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد) بر رشد یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد اثرات روابط خواهر‌ها و برادر‌ها بر زندگی یکدیگر ابعاد مختلفی داشته و این تأثیر‌ها تا آخر عمر با آنها خواهد بود. در ادامه می‌خواهیم ببینیم خواهر‌ها و برادرهای ما چه تأثیری در زندگی ما دارند.

۱- اگر از خانواده پرجمعیتی هستید، احتمال طلاق در شما کم‌تر است.

۲- محققان آمریکایی در پژوهش‌های خود پی بردند نشانه‌های افسردگی بیش‌تر در میان بزرگسالانی شایع بود که در مقایسه با خواهر و برادرهایشان خود را به مادرشان نزدیک‌تر می‌دانستند.

۳- داشتن خواهر یا برادری از جنس مخالف می‌تواند اعتماد به نفس شخص را در روابط عاطفی خود بالا ببرد.

۴- تحقیقی نشان می‌دهد فارغ از آن‌که وزن والدین چگونه باشد، چاقی خواهر یا برادر بزرگ‌تر، احتمال ابتلا به چاقی را در کودکان به میزان ۵ برابر بیش‌تر می‌کند.

۵- محققان آمریکایی پی برده‌اند معمولاً خواهران بار مسؤولیت نگهداری از والدین سالمند خود را متحمل می‌شوند و احتمالاً پسران خانواده این مسؤولیت را به خواهرانشان واگذار می‌کنند.

۶- کشمکش‌های گاه و بیگاه میان خواهر و برادر‌ها اجتناب‌ناپذیر است اما محققان در پژوهشی پی بردند کودکانی که مورد آزار و اذیت خواهر و برادرهایشان قرار گرفتند (آزار و اذیت به معنی تمسخر کلامی یا خشونت فیزیکی مثل مشت و لگد زدن)، در مقایسه با کسانی که تجربه آزار و اذیت خواهر و برادرهایشان را نداشتند، احتمال افسردگی یا خودزنی در سن ۱۸ سالگی و همچنین اضطراب در آنها به میزان دو برابر بیش‌تر بود.

۷- تحقیقات جدید نشان می‌دهد بعد از بین رفتن خواهر یا برادر، به ویژه بر اثر حمله قلبی، خطر حمله قلبی در باقی خواهر و برادر‌ها طی سال‌های آینده به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

۸- محققان سوئدی پی برده‌اند کسانی که در میان خواهر و برادرهایشان، دو نفر یا بیش‌تر دچار لخته‌های خونی درون سیاهرگ‌های عمقی یا همان بیماری ترومبوآمبولی وریدی هستند، خطر ابتلا به این لخته‌ها در این افراد به میزان ۵۰ برابر بیش‌تر است.

۹- تحقیقات جدید نشان می‌دهد توانایی کودکان تک فرزند در برقراری ارتباط با همسن و سالانشان کم‌تر از کودکانی که خواهر و برادر دارند، نیست.

نقش والدین در ایجاد رابطه سالم و محبت‌آمیز بین خواهر‌ها و برادرها

۱- والدین باید کودکان را تشویق کنند تا به یکدیگر احترام بگذارند و نباید بی‌احترامی و رفتارهای آسیب‌زا بین فرزندان را تحمل کنند.

۲- با هر یک از فرزندان به‌طور جداگانه وقت صرف کنید و در فعالیت‌های مورد علاقه آنها شرکت کنید.

۳- اوقاتی را تعیین کنید تا همه اعضای خانواده با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند و هر یک آزادانه نظراتش را درباره مسایل مختلف و مهم خانواده بیان کند.

۴- به فرزندان آموزش دهید تا چگونه اختلاف نظرهای طبیعی بین خود را با مذاکره حل و فصل کنند.

الف) سعی کنید وقفه‌ای ایجاد کنید. از آنها بخواهید نفس عمیق بکشند و برای مدتی از یکدیگر فاصله بگیرند

ب) در این مرحله، از کودکان به ‌نوبت می‌خواهید آنچه را که دوست دارند دیگران درک کنند، توضیح دهند

ج) وقتی همه کودکان آنچه می‌خواستند دیگران درک کنند را بیان کرده و بازخورد گرفتند، از آنها می‌خواهید تا راه‌حل‌های ابتکاری خود را بیان کنند