تبلیغ بر دیوارهای شهر؛ از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

تبلیغ بر دیوارهای شهر؛ از شیر مرغ تا جان آدمیزاد سازوکار تبلیغات محیطی اگرچه در فضای شهری دارای ضوابط و چارچوب خاص است اما همچنان عده‌ای برای فرار از پرداخت برخی هزینه‌ها، تبلیغ کسب و کار خود را با استفاده از دیوارهای شهری به‌ طور رایگان انجام می‌دهند. به گزارش ایرنا، تبلیغات رنگارنگ در دیوارهای […]

تبلیغ بر دیوارهای شهر؛ از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

سازوکار تبلیغات محیطی اگرچه در فضای شهری دارای ضوابط و چارچوب خاص است اما همچنان عده‌ای برای فرار از پرداخت برخی هزینه‌ها، تبلیغ کسب و کار خود را با استفاده از دیوارهای شهری به‌ طور رایگان انجام می‌دهند.

به گزارش ایرنا، تبلیغات رنگارنگ در دیوارهای شهر این روز‌ها به یک روش آسان و رایگان تبدیل شده و به شکل‌های گوناگون شاهد برچسب‌ها، نقاشی و شعارنویسی‌های متنوع غیرمجاز در این بخش هستیم.

دیوارهایی که از حالت طبیعی خود خارج شده و اکنون به سینمای تبلیغی شرکت‌های تجاری و خدماتی، توزیع کنندگان و سایر شغل‌ها تبدیل شده است.

نصب و نشر تبلیغات رنگارنگ در دیوارهای سطح شهر همدان در شرایطی رشد قارچ‌گونه به خود گرفته است که بر پایه ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها و با استناد به ماده ۱۴ ضوابط و مقررات زیباسازی و مبلمان شهری، نصب هرگونه اطلاعیه، آگهی و دیوارنویسی بدون اجازه شهرداری، ممنوع است.

این اقدام در واقع از موارد نقض زیبایی شهر به شمار می‌رود و مشمول پرداخت خسارت و جریمه است.

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

نگاه گذرا بر نمایش تبلیغات نوشتاری و تصویری بر دیوارهای سطح شهر، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به رویت شهروندان قرار می‌دهد.

از دیوار نویسی‌های غیرمجاز شامل شماره تماس شرکت‌های خدمات رسانی برخی آژانس‌های اتومبیل و وانت، لوله بازکنی و آموزشگاه کنکور گرفته تا موارد خاص نظیر عرضه کلیه، وکالت، پرستاری و… که در مجموع علاوه بر ایجاد آشفتگی دیداری و مخدوش کردن پیکره شهر، نمونه بارز تخلف، سودجویی و رعایت نکردن حقوق شهروندی است.

در واقع دیوارهای سطح شهر زمینه تبلیغات رایگان و نامحدود را برای سودجویان کسب و کار فراهم کرده و این قشر اغلب مکان‌هایی را انتخاب می‌کنند که فاقد مالک مشخص و حتی‌الامکان بی‌دردسر باشد.

دیوارنویسی‌های غیرمجاز نقض آشکار حقوق شهروندی

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان در این باره گفت: دیوارنویسی‌های غیرمجاز در واقع نقض آشکار حقوق شهروندی است.

بابک آزاد افزود: هرگونه تبلیغات و دیوارنویسی‌های غیرمجاز، نقض آشکار حقوق شهروندی است و به‌طور جدی با عاملان آن برخورد می‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح پاکسازی دیوارنویسی‌های سطح شهر خاطرنشان‌کرد: هدف از اجرای این طرح حذف آلودگی‌های بصری، آراستگی منظر شهر و ارتقای زیبایی نمای شهری است و لازم است که شهروندان قبل از هرگونه دیوارنویسی، نصب پرده و پوسترهای تبلیغاتی مجوزهای لازم را اخذ کنند تا مانع از بروز هرگونه مشکل برای خود و سایر شهروندان شوند.

آزاد اظهارداشت: آلودگی‌ها و ناهنجاری‌های موجود در بدنه شهری از جمله مواردی است که بر زشتی و آلودگی‌های بصری می‌افزاید و تأثیری نامطلوب در سیمای شهر دارد.

وی افزود: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان همه ساله برای پاکسازی دیوارهای سطح شهر از آلودگی‌های بصری بودجه کلان را صرف می‌کند.

آزاد بیان کرد: این بودجه در واقع برای شعارنویسی‌‌ها و تبلیغات بی‌مورد و جملات ناشایستی که سیمای شهر را ناهنجار می‌سازد، صرف می‌شود در حالی‌که می‌تواند برای سایر موارد زیباسازی هزینه شود.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان اضافه کرد: این سازمان روزانه ضمن بازدید از خیابان‌های سطح شهر، نسبت به پاکسازی و امحای شعارنویسی‌ها، دیوارنویسی و پوسترهای تبلیغاتی شهری اقدام می‌کند.