دریاچه بزنگان سرخس آبشخور دایناسورها

  ناصربهزادفر- دریاچه بزنگان یا بی‌بی‌گل در محدوده شهرستان سرخس و در ۱۳۰ کیلومترى جاده مشهد–سرخس و در استان خراسان رضوی واقع است. این دریاچه در جنوب رشته‌کوه‌های هزار مسجد و در بلندی‎هاى کپه‎داغ جای گرفته است. دریاچه بزنگان تنها آبگیر طبیعی می‌باشد که در استان خراسان وجود دارد. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا […]

 

ناصربهزادفر- دریاچه بزنگان یا بی‌بی‌گل در محدوده شهرستان سرخس و در ۱۳۰ کیلومترى جاده مشهد–سرخس و در استان خراسان رضوی واقع است. این دریاچه در جنوب رشته‌کوه‌های هزار مسجد و در بلندیهاى کپهداغ جای گرفته است. دریاچه بزنگان تنها آبگیر طبیعی می‌باشد که در استان خراسان وجود دارد. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا ۸۵۰ متر است و به لحاظ آب و هوایی در ناحیه‌ای معتدل با بارش کم (حدود ۲۰۰۳۰۰ میلی متر در سال) قرار گرفته که در نتیجه آن از اوایل خرداد تا شهریور آب و هوای منطقه خشک و گرم است. این دریاچه حدود ۸۰ هکتار وسعت و عمق آن حد اکثر ۱۲ مترو حداقل ۹ متر می‌باشد. آب این دریاچه از بارندگی‌های سالانه و چشمه‌های کوچک حاشیه و کف دریاچه تأمین می‌شود.

طعم آب نیز کمی تلخ و شورمزه است. این دریاچه و محیط پیرامون آن زیستگاهی مناسب برای ماهیان، جانوران و پرندگان مهاجر زمستان گذرا، بهارگذار و بومی است. ماهی بومی دریاچه از همان نوع شیرماهی موجود در دیگر رودخانه‌های استان می‌باشد ولی بزنگان زیستگاه خوبی نیز برای چند نوع ماهی کپور شده است. در محدوده دریاچه بزنگان پستاندارانی مانند قوچ، میش، پلنگ، گربه‌پالاس، سیاه گوش و کفتار نیز زندگی می‌کنند.

تماشای این دریاچه در فصل زمستان و پاییز بسیار بی‌نظیر و جذاب است چرا که همزمان با آغاز زمستان و پاییز چنگر نوک‌سفید و اردک سرسبز در سطح آب این دریاچه مشاهده می‌شود. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که در روزگاران گذشته این دریاچه آبشخور دایناسور‌ها بوده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب دریاچه بی‌بی‌گل این است که در سرد‌ترین فصل سال هم آب دریاچه یخ نمی‌زند طوری که قسمتی از آن دارای آب شور و قسمتی دیگر دارای آب شیرین است و سطح قسمت شور آن به علت وجود املاح زیاد حتی در سرد‌ترین ماه‌های سال یخ نمی‌بندد.

منابع:

www.irandeserts.com

www.beinabein.com

www.citypedia.ir

تسنیم

 

نسیم سرخس