غار آویشوی و ۷آبشار آن

  ناصر بهزادفر-  غار آویشوی در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن شهرستان ماسال است. نام این غار به معنی محل فرو رفتن آب است. این غار از بی‌نظیر‌ترین غارهای کشور است که در دل جنگل‌های شهرستان ماسال قرار دارد و قندیل‌های گوناگون و آبشارهای زیبای آن می‌تواند هر بیننده‌ای را مجذوب خود کند. قرار […]

 

ناصر بهزادفر-  غار آویشوی در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن شهرستان ماسال است.

نام این غار به معنی محل فرو رفتن آب است. این غار از بی‌نظیر‌ترین غارهای کشور است که در دل جنگل‌های شهرستان ماسال قرار دارد و قندیلهای گوناگون و آبشارهای زیبای آن می‌تواند هر بیننده‌ای را مجذوب خود کند.

قرار گرفتن غار آویشو در منطقه زیبای ماسال و جاذبه‌های بیرون و درون غارطبیعت، مجموعه‌ای کم نظیر از دیدنی‌های طبیعت این نقطه از ایران را تشکیل داده‌اند.

براساس پژوهش‌های زمین‌شناسان قدمت غار آویشو که حدود دو کیلومتر طول دارد به حدود ۷۵ میلیون سال قبل بازمی‌گردد.

غار آویشوی دارای ۹ حلقه چاه اصلی و یک حلقه چاه فرعی است و درون آن رودخانه‌ای در جریان است. ۷ آبشار و شمار زیادی قندیل نیز از دیگر مختصات این غار زیبا هستند.

دهانه بسیار بزرگ غار به ارتفاع حدود ۱۹ متر و عرض ۱۴ متر در میان غارهای کشف شده کم نظیر است.

غار آویشوی، در دسته غارهای آهکی قرار می‌گیرد. خوردگی دیواره‌های این غار حاصل جریان آب روی سنگ‌هاست که از قرن‌ها قبل شکل گرفته و در بعضی از قسمت‌ها، ستون‌های آهکی شگفت‌انگیزی را به وجود آورده است که ممکن است نمونه‌های آن را در هیچ غار دیگر دیده نشوند.

از نظر زمین‌شناسی غار آویشو در مجاورت سنگ‌هایی قرار دارد که روی آن‌ها آثار دگرگونی کمپلکس شاندرمن که بقایای دگرگون شده از پوسته اقیانوسی پالئوتتیس است، دیده می‌شود و این چیزی است که جاذبه‌های این غار را در مقایسه با غارهای دیگر، منحصر به فرد می‌کند

از جانداران داخل غار دوگونه متفاوت از خفاش، حلزون، پشه، آبدزدک تاکنون کشف شده است.

مسیر دسترسی

برای دیدن غار آویشوی باید راهی شهرستان ماسال در ۵۰ کیلومتری شمال غرب رشت یا به عبارتی در ۲۰ کیلومتری غرب فومن و صومعه‌سرا شد و در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن، سراغ منطقه آویشوی را گرفت.

منابع:

مهر

www.irancaves.com (حسین شایگان -تیم غارنوردی استان البرز)

 

آکا ایران