آبشار نیاسر از چشمه اسکندریه تا ارتفاعات زاگرس

   ناصر بهزادفر-آبشار نیاسر در ۴۰ کیلومتری غرب کاشان و در استان اصفهان واقع است. آبشار نیاسر یکی از دیدنی‌های این منطقه است. نیاسر در ۴۰ کیلومتری غرب کاشان، در دامنه ارتفاعات کرکس واقع شده است. مجموعه آثار تاریخی و طبیعی نیاسر بر روی سطح وسیعی از دنباله تالارکوه قرار گرفته که با دیوارهای سنگی […]

 

 ناصر بهزادفر-آبشار نیاسر در ۴۰ کیلومتری غرب کاشان و در استان اصفهان واقع است. آبشار نیاسر یکی از دیدنی‌های این منطقه است. نیاسر در ۴۰ کیلومتری غرب کاشان، در دامنه ارتفاعات کرکس واقع شده است. مجموعه آثار تاریخی و طبیعی نیاسر بر روی سطح وسیعی از دنباله تالارکوه قرار گرفته که با دیوارهای سنگی به ارتفاع حدود ۳۰۰ متر، مشرف به منطقه نیاسر خودنمایی می‌کند. آب این آبشار از چشمه تالار (اسکندریه) واقع در کنار چارتاقی سرچشمه می‌گیرد به گونه‌ای که دو سوم آب چشمه به سمت آبشار و از آن‌جا به دشت‌های نیاسر و یک سوم آن به محله نو سرازیر می‌شود. ارتفاع از پای آبشار تا قسمتی که از آن‌جا آب پایین می‌ریزد ۲۵ متر و از پای آبشار تا عمارت کوشک ۵۳ متر می‌باشد. در کنار آبشار یکی از ورودی‌های غار رییس نیاسر قرار دارد.

سنگی که آبراهه آبشار نیاسر در آن ایجاد شده و سنگ‌هایی که بدنه مزبور را تشکیل می‌دهد از نوع سنگ‌های آهکی و رسوبی است.

به دلیل پدیده‌های انحلال سنگ‌آهک توسط جریان‌های زیرزمینی و گذشت سالیان دراز بافت بسیار زیبا و چشم‌نوازی مانند استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها در بدنه آبشار نیاسر به وجود آمده است که موجب جذب‌ گردشگران برای دیدن این زیبایی است.

آنگونه که از بقایای خزه‌های قدیمی و آبراهه‌های موجود و همچنین گفته‌های اهالی محل مشخص می‌شود، مسیر آب در قدیم عوض شده است.

آبی که از آبشار پایین می‌ریزد در فصل پاییز کم‌ترین و در فصل زمستان بیش‌ترین مقدار را داراست.

در مسیرآب ۱۳ آسیاب وجود داشت که یکی از آسیاب‌ها که هم‌اکنون نیز فعال می‌باشد و در پای آبشار قرار گرفته است و از آسیاب‌های دیگر جز بقایای کمی به جا نمانده است.

از گیاهان دارویی این محل نیز می‌توان پر سیاوش‌ برای سینه درد و سردرد، علف شوره برای کمر درد و سردردوخیار بوته مار (هندونه مار) برای پا درد نام برد.

منابع:

باشگاه خبرنگارجوان

 

کویر‌ها و بیابان‌های ایران