غار دنگزلو از غارهای آبی رشته‌کوه دنا

  ناصر بهزادفر- غار دنگزلو در ضلع شمال‌شرقی کوه دنا و در حوالی روستای دنگزلو سمیرم، در استان اصفهان قرار دارد. غاردنگزلو که از غارهای آبی رشته‌کوه دنا است و در بالا‌دست یکی از سرشاخه‌های رودخانه ماربر قراردارد. این غار که دارای ۳ حوضچه آبی است اولین بار توسط چند نفر از اعضای گروه کوهیاران […]

 

ناصر بهزادفر- غار دنگزلو در ضلع شمال‌شرقی کوه دنا و در حوالی روستای دنگزلو سمیرم، در استان اصفهان قرار دارد.

غاردنگزلو که از غارهای آبی رشته‌کوه دنا است و در بالا‌دست یکی از سرشاخه‌های رودخانه ماربر قراردارد. این غار که دارای ۳ حوضچه آبی است اولین بار توسط چند نفر از اعضای گروه کوهیاران و با راهنمایی اهالی روستا کشف و پیمایش شد.

طول این غار در حدود ۳۲۰ متر و عمق غار ۱۰ متر است .

غار دنگزلو از نوع آهکی است و رودخانه در آن جریان دارد و پر از غار سنگ است، به دلیل جاری بودن آب در درون این غار حتماً با خود تیوپ همراه داشته باشید از این طریق می‌توانید به راحتی و بدون هیچ‌گونه مشکلی درون غار گردش کنید.

این غار شامل تالارهای بزرگ و ۷ تالاب مختلف است که به ناگزیر باید برای عبور از آن‌ها از قایق استفاده کرد، این غار از قندیل‌های فراوان تشکیل شده است.

دلیل ایجاد این نوع قندیل‌ها نیز مربوط به حل شدن نمک و آهک موجود در منطقه توسط سفره‌های آب زیرزمینی ناحیه و وجود قندیل‌‌ها یا همان آب‌چک‌های مختلف است.

این غار دارای جاذبه‌های فراوان از لحاظ قندیل‌های یخی(استالاکتیت، و استالاگمیت) که هنوز به‌طور کامل هم جاذبه‌های آن شناسایی نشده است.

آب درون غار به علت سرچشمه گرفتن از کوه‌های پادنا بسیار خنک بوده که به دلیل سرد بودن این ناحیه حتماً از لباس گرم استفاده شود.

مسیر دسترسی

۱۱۵ کیلومتری جنوب سمیرم، جنوب غربی دهستان پادنای علیا، روستای دنگزلو، پس از رسیدن به روستای دنگزلو باید روستا را به موازات رشته‌کوه دنا در جهت شرق ادامه داد پس از طی باغ‌های سیب در نزدیکی رودخانه دهانه غار چند متری بالاتر از سطح رودخانه است و پاکوب آن کاملاً مشخص است.

منابع:

 www.irancaves.ir – امید اکبرزاده شیرازی (باشگاه کوهیاران پارس)

خبرگزاری ایمنا

 

www.gilnar.ir