آبشار اَمدوا، محل تلاقی جنگل و کویر

  ناصر بهزادفر- آبشار «اَمدوا» در شهرستان ساری بخش چهار‌دانگه، در غرب روستای پایین‌ده و جنوب غربی منطقه دوسرشمار و شرق روستای تیلک واقع شده است. این منطقه حدوداً در ارتفاع ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰متری قرار داشته و آب و هوای کوهستانی و سردی دارد. منطقه بالاده در واقع در جنوب‌شرقی ساری و شمال سمنان و […]

 

ناصر بهزادفر- آبشار «اَمدوا» در شهرستان ساری بخش چهار‌دانگه، در غرب روستای پایین‌ده و جنوب غربی منطقه دوسرشمار و شرق روستای تیلک واقع شده است.

این منطقه حدوداً در ارتفاع ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰متری قرار داشته و آب و هوای کوهستانی و سردی دارد. منطقه بالاده در واقع در جنوب‌شرقی ساری و شمال سمنان و بین رشته‌کوه‌های البرز که از غرب به شرق کشیده شده‌اند – جایی که رطوبت و خنکای جنگل در کویر سمنان رو به خشکی می‌گراید- قرار گرفته است.‌ بارش نخستین برف پاییزی در آبان بر بلندای کوه چهارنو شروع می‌شود و برف تا اوایل خرداد در دره‌های این منطقه باقی می‌ماند. در فصل بهار سراسر منطقه با گل‌های رنگارنگ وحشی و شکوفه‌های درختان آذین‌بندی می‌شود و عطر گل‌های بهاری مشام آدمی را می‌نوازد و چشم‌اندازی‌هایی بدیع به وجود می‌آورد. در فصل تابستان نیز که هوای مازندران در اغلب مناطق دست‌کم به ۳۸درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به‌خاطر رطوبت بالا نفس کشیدن برای انسان مشکل می‌شود، در این منطقه گرمای هوا به ندرت به ۲۰درجه می‌رسد.

آبشارهای متعددی در این منطقه وجود دارد که آبشار «اَمدوا» با ارتفاعی حدود ۱۳ متر، زیبا‌‌ترین آن‌هاست که آب بسیار گوارا و خنکی دارد. آبشار اَمدوا در فصل زمستان کاملاً یخ بسته و توده‌ای عظیم از یخ به‌صورت آبشار پدیدار گشته و منظره‌ای حیرت‌انگیز به وجود می‌آید. هر چند خطر حیوانات درنده و وحشی در این ناحیه در فصل زمستان وجود دارد ولی اگر گردش گروهی از این آبشار انجام گیرد، خاطره‌انگیز خواهد بود.

مسیر دسترسی

مسیراول؛ از طریق روستای پایین‌ده تا آبشار دو و نیم کیلومتر فاصله و فقط یک ربع زمان لازم است تا از بستر رودخانه به آبشار و چشمه اَمدوا رسید.

مسیر دوم؛ از طریق روستای بالاده تا آبشار و چشمه اَمدوا، با حدود نیم ساعت زمان

منابع:

کویر‌‌ها و بیابان‌های ایران

armon-m.ir

pirasio.blogfa.com – محمد دوستی

 

www.tishineh.com