چشم نوازی طبیعت زیبای تنگه ارغوان

  ناصر بهزادفر- تنگه ارغوان در نزدیکی شهر ایلام واقع شده است. این منطقه به لحاظ شرایط خاص رویشگاهی وضعیت پوشش گیاهی چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازد و با گل‌ها و درختان ارغوانی مخصوصاً در فصل بهار زیبایی وصف‌ناپذیری را به طبیعت و جنگل‌های سبز این منطقه می‌بخشد. این تنگه جزو مناطق […]

 

ناصر بهزادفر- تنگه ارغوان در نزدیکی شهر ایلام واقع شده است. این منطقه به لحاظ شرایط خاص رویشگاهی وضعیت پوشش گیاهی چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازد و با گل‌ها و درختان ارغوانی مخصوصاً در فصل بهار زیبایی وصف‌ناپذیری را به طبیعت و جنگل‌های سبز این منطقه می‌بخشد.

این تنگه جزو مناطق سردسیر استان بوده و بخشی از منطقه جنگلی زاگرس میانی است که به لحاظ ویژگی‌های ساختاری و رویشی از تنوع گیاهی بالایی برخوردار و زادگاه اصلی درختچه ارغوان است، وجود جنگل انبوه بلوط در دو سمت جاده و تیغه‌های سنگی و زیبای کوهستان و گردشگاه‌های طبیعی مناسب و درختان ارغوان در طول تنگه و ترکیب رنگ‌ها در نظام طبیعی و مراتع پرپشت و گونه‌های نادر گیاهی مانند گون – طویلک(دافنه) – قارچ و گیاهان معطر دارای تنوع زیستی بسیار خوبی است.

ارغوان یکی از زیبا‌ترین گونه‌های جنگلی استان است و در عین حال یک گونه پرتوقع از لحاظ بارندگی و ارتفاع بوده و به همین خاطر رویشگاه آن بیش‌تر در دره‌هاست و جایی که علاوه بر رطوبت بیش‌تر نه زیاد آفتاب‌گیر باشد و نه در سایه.

بلندی این گونه بین ۵تا ۷ متر بوده و در برخی موارد به ۱۲ متر نیز می‌رسد ولی بیش‌تر به صورت درختچه است. معمولاً شاخه‌های این درختچه زیبا نازک و شکننده هستند، گل‌های آن زودتر از برگ‌های این گونه در می‌آیند و برگ‌های ارغوان به شکل قلب، بدون کرک و دارای کناره‌های صاف و برگ‌های گل و سرشاخه‌های آن دارای خاصیت دارویی هستند.

همه ساله در اوایل بهار و هنگامی که دمای روز به بیش از ۱۵ درجه برسد شکوفا شده و شکوفه‌های ارغوانی آن تا دو هفته دوام دارند.

مسیر دسترسی

تنگه ارغوان در ورودی راه شمالی مسیر کرمانشاه به ایلام در مسیر تنگه قوچعلی و ۵ کیلومتری جاده ایلام به سیروان از جاده قدیم و در فاصله۳ کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام قرار دارد.

منابع:

tripyar.com

 

www.miyanali.com