گنبد نمکی پُهْل، چشم‌اندازی زیبا در نزدیکی خلیج‌فارس

  ناصر بهزادفر- این گنبد در فاصله ۱۰۰ کیلومتری غرب بندرعباس و در ۴ کیلومتری شمال بندر پل قرار گرفته است. این گنبد نمکى در کناره خلیج‌فارس چشم‌اندازى سرخ رنگ پدید آورده است. یافت کانسار پتاس در این گنبد، ارزش پژوهشى و اقتصادى آن را زیادتر کرده است. در دامنه‌ها و پیرامون این گنبد نمکى […]

 

ناصر بهزادفر- این گنبد در فاصله ۱۰۰ کیلومتری غرب بندرعباس و در ۴ کیلومتری شمال بندر پل قرار گرفته است. این گنبد نمکى در کناره خلیج‌فارس چشم‌اندازى سرخ رنگ پدید آورده است. یافت کانسار پتاس در این گنبد، ارزش پژوهشى و اقتصادى آن را زیادتر کرده است. در دامنه‌ها و پیرامون این گنبد نمکى مى‌توان پدیده‌هاى زیبایى از انحلال و رسوب‌گذارى نمک و بلورهاى گوناگون را یافت. جویبارهاى نمکى که از این گنبد سرازیر شده‌اند نوارهاى سپید رنگى را از خود به جاى گذارده‌اند که تا دور‌دست‌‌ها دیده مى‌شوند.

 گنبد نمکی لوبیایی شکل پهل را با کشیدگی شمالی‌جنوبی تشکیل داده که طول آن ۸ و عرض آن ۴ کیلومتر است. بخشی از آن به وسعت ۴ کیلومتر مربع با ارتفاع ۶۰۰ متر از سطح دریا بیش‌ترین افراز را دارد و یک قله ۶۴۱ متری را در خود جای داده است؛ یک قله ۷۲۱ متری نیز در نیمه شمالی گنبد کمی مرتفع تر از نیمه جنوبی است.

رودخانه‌های فصلی که به سمت شرق جریان دارد انتهای طاقدیس داخل کوه را فرسایش داده است. به‌طوری‌که در جبهه شرقی نمک یک خلیج کوچک بریده شده است که در حال تبدیل به یک شکاف بین قسمت شمالی و جنوبی کوه نمک است. این آبراهه‌ها به طرف شرق جریان دارد و به رودخانه اصلی می‌ریزد، این رودخانه نیز در جنوب کوه نمک پل به خلیج‌فارس می‌ریزد. اگرچه نمک در کوه پل رنگ‌های متنوعی دارد (جگری، سبز، قرمز و خاکستری تا سیاه) و حاوی قطعات عظیمی از سنگ‌های آتشفشانی است اما بیش‌تر آن سفید است.

آب باران همواره حجم عظیمی از نمک و پتاس را حل کرده و از طریق رودخانه‌ها به خلیج‌فارس در فاصله ۸ کیلومتری جنوب کوه نمک می‌ریزد.

منبع:

 

کویر‌ها و بیابان‌های ایران – مهندس علیرضا امرى کاظمى