تنگ بوان، دره‌ای سرشار از سکوت

  ناصربهزادفر- تنگ بوان در جنوب‌شرقی شهرستان نورآباد در حاشیه جاده فرعی نورآباد به جاده اصلی شیراز-اردکان واقع شده است. طول تنگ بوان در حدود ۸٫۱۶ کیلومتر و عرض آن در حدود ۲٫۷ کیلومتر دارد منطقه جنگلی پر باران بالادست این تنگ، موجب فراوانی آب شیرین و گوارای تنگ بوان شده است، به‌طوری که در […]

 

ناصربهزادفر- تنگ بوان در جنوب‌شرقی شهرستان نورآباد در حاشیه جاده فرعی نورآباد به جاده اصلی شیراز-اردکان واقع شده است.

طول تنگ بوان در حدود ۸٫۱۶ کیلومتر و عرض آن در حدود ۲٫۷ کیلومتر دارد

منطقه جنگلی پر باران بالادست این تنگ، موجب فراوانی آب شیرین و گوارای تنگ بوان شده است، به‌طوری که در طول سال (به ویژه در فصل بهار) از روی اغلب دیواره‌های صخره‌ای تنگ، آبشارهای زیبا سرازیر می‌شوند. این منطقه پر آب، از زمان‌های قدیم محل ییلاقی طوایفی از عشایر ممسنی بوده که به باغ‌داری و دام‌داری می‌پرداخته‌اند. درختان گردوی تنومند باغ‌های این منطقه، عمری طولانی دارند. بعضی از این درختان تا شعاع ۱۰-۱۵ متری از ورود نور آفتاب به زیر درختان جلوگیری می‌کنند.

آبشار‌های این منطقه در دو سمت جاده واقع شده و تمامی تنگ پر از درختان گردو، انار و انگور است..

بوان دره‌ای سرشار از سکوت و پر از درختان انار، انجیر، گردو و سپیدار است.

این منطقه سکوتی رویایی دارد که تنها با صدای آبشارهای زیبا و بال زدن و آواز پرندگان و گاه با پیچیدن باد در میان درختان می‌شکند.

اختلاف درجه حرارت این تنگه با نورآباد در روزهای گرم تابستان، گاه به بیش از ده درجه سانتی‌گراد می‌رسد. منطقه نورآباد ممسنی از مناطق گرمسیر محسوب می‌شود و میانگین درجه حرارت آن در تابستان در حدود ۳۰ درجه سانتی گراد بالای صفر است. با این وجود تنگ بوان با دمای حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد هوایی دلپذیر دارد.

مسیر دسترسی

برای رفتن به این منطقه سرسبز و زیبا دو مسیر وجود دارد؛ یا از طریق جاده کازرون می‌توان به شهر نورآباد رفت یا از شیراز به سمت دالین رفته و وارد جاده تلمبه‌خانه حسنی شد. در ۱۰کیلومتری نورآباد، به روستای بوان می‌رسیم.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

 

همشهری استان‌ها – سید قاسم حسینی