تالاب امیرکلایه، ذخیره‌گاهی ارزشمند از حیات گیاهی و جانوری

  ناصر بهزادفر- تالاب امیرکلایه در شمال لاهیجان واقع شده است. تالاب در حدود ۱۲۳۰ هکتار مساحت دارد و عمق متوسط آن دو متر است.  یکى از ویژگى هاى منحصر به فرد تالاب امیرکلایه این است که این تالاب از محدود محیط‌هاى تالابى آب شیرین است که تنها در یک کیلومترى دریا قرار دارد. جانوران […]

 

ناصر بهزادفر- تالاب امیرکلایه در شمال لاهیجان واقع شده است.

تالاب در حدود ۱۲۳۰ هکتار مساحت دارد و عمق متوسط آن دو متر است.

 یکى از ویژگى هاى منحصر به فرد تالاب امیرکلایه این است که این تالاب از محدود محیط‌هاى تالابى آب شیرین است که تنها در یک کیلومترى دریا قرار دارد. جانوران مختلفی در این تالاب و منطقه پیرامون آن زندگی می‌کنند.

از خزندگان، لاک‌پشت‌ها: شامل لاک‌پشت برکه‌ای و لاک‌پشت خزری، مارها: شامل مار آبی و لوس مار

سوسمار: چندین‌گونه از سوسمار‌‌ها در اطراف تالاب زندگی می‌کنند.

دوزیستان تالاب: شامل ۳ گونه قورباغه از جنس قورباغه سبز و قورباغه درختی می‌باشد.

پستانداران تالاب: مشاهدات نشان می‌دهد که در تالاب و اراضی اطراف آن، شغال و شنگ یا سمور آبی به فراوانی یافت می‌شود و گربه جنگلی و تشی نیز دیده شده‌اند.

آبزیان تالاب: شامل ۱۱ گونه ماهی که با ارزش‌‌ترین آنها اردک ماهی، سوف‌حاجی طوفان، سیم، کپور، لای ماهی، کلمه انول (کورا)، ماهی سیم‌پرک، کاهی کپور، ماهی حوض‌وحشی، ماهی سرخ باله، ماهی ریزنقره‌ای، اسبله، گامبوزیا، رفتگر ماهی خاردار، سوزن‌ماهی، اردک‌ماهی، گاو‌ماهی مرمری، نه خاره اشاره نمود. قابل توجه این‌که تالاب امیرکلایه یکی از مهم‌ترین ذخیره‌گاه‌های ماهی با نام علمی Tinca می‌باشد که در نوع خود بی‌نظیر است.

 پرندگان تالاب: تاکنون در این تالاب ۱۳۳ گونه پرنده شناسایی شده که زیبا‌‌‌ترین گونه پرندگان می‌توان به کشیم کوچک، کشیم گردن سیاه، باکلان بزرگ، باکلان کوچک، حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ، غاز خاکستری، اردک گیلار، اردک ارده‌ای، اردک خوتکا، اردک سرسبز، اردک فیلوش، اردک نوک‌پهن، اردک تاج‌دار، اردک سرحنایی، اردک بلوطی، اردک سیاه کاکل، یلوه آبی، چنگر نوک‌سرخ، طاووسک، چنگر، خروس کولی، خروس کولی دم‌سفید، پاشلک معمولی، پاشلک کوچک، کاکایی دریای‌خزر، کاکایی سرسیاه، سنقر تالابی، عقاب دریایی دم‌سفید، عقاب خالدار بزرگ، عقاب خالدار کوچک اشاره نمود.

مسیر دسترسی

دسترسی به تالاب در حال حاضر از طریق جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر امکان‌پذیر است.

منابع :

کویر‌‌ها و بیابان‌های ایران

تیشینه

 

پایگاه خبری لاهیجان