تنگ زندان، جاذبه‌ای مسحورکننده از دامغان

تنگ زندان، جاذبه‌ای مسحورکننده از دامغان تنگ زندان در ۱۷ کیلومتری شرق شهر دیباج و در استان سمنان واقع است. تنگ در ارتفاع ۲۲۰۰ از سطح دریا واقع شده است. طول این تنگ در حدود یک کیلومتر، با عرض۱۰متر، ارتفاع ۸۰ متر و به شکل v که زندان نامیدن تنگ را توجیه می‌نماید. تنگ زندان […]

تنگ زندان، جاذبه‌ای مسحورکننده از دامغان

تنگ زندان در ۱۷ کیلومتری شرق شهر دیباج و در استان سمنان واقع است.

تنگ در ارتفاع ۲۲۰۰ از سطح دریا واقع شده است.

طول این تنگ در حدود یک کیلومتر، با عرض۱۰متر، ارتفاع ۸۰ متر و به شکل v که زندان نامیدن تنگ را توجیه می‌نماید.

تنگ زندان از جمله جاذبه‌های بی‌بدیل و نمونه کوهستان شهرستان دامغان است که در طی سال گردشگران و طبیعت دوستان فراوانی را به سوی دیدنی‌های بی‌شمار خود جذب می‌کند.

دیواره‌های بلند این تنگ دارای حفره‌ها و خلل و فرج بسیاری است و کف تنگ بیش‌تر سنگی است و دارای پوشش گیاهی متنوع و زیبایی است. همچنین جوی کوچکی نیز که ادامه آبشارکی بلند و زیبا در انتهای دیواره‌هاست در آن جریان دارد.

جهت اصلی این تنگ رویایی و خیال‌انگیز جنوبی و شمالی می‌باشد و در دامنه‌های جنوبی کوه سترگ کهکشان واقع شده است. دیوارهای صخره‌ای و سنگی و مرتفع این تنگ بسیار جذاب و سحرانگیز است. آب بسیار خنک و گوارایی در مسیر تنگ جریان دارد وجود این آب و فراز و نشیب تنگ زمینه ایجاد آبشارک‌ها و آبشار زیبایی را فراهم آورده است که بر جذابیت‌های بی‌شمار تنگ زندان افزوده است. در بهار و تابستان مسیر تنگ و بیرون آن همه جا مشحون از علفزارهای سرسبز و گیاهان معطر و رنگارنگ کوهستانی است که بی‌تردید دیدن آن همه تنوع و زیبایی خیره‌کننده و مسحورکننده است .

مسیر دسترسی

برای بازدید از این جاذبه طبیعی باید از دامغان به سمت جاده چشمه علی رفته و پس از ۳۲ کیلومتر و از دوراهی چشمه علی به سمت جاده دیباج و گلوگاه مسیر را ادامه داده تا به دیباج برسید، از شرق دیباج به سمت سرچشمه در شمال‌شرق رفته و پس از حدود ۱۴ کیلومتر به ابتدای تنگ برسید.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

پایگاه اطلاع‌رسانی دهستان تویه دروار

 

ایسنا