غار سنگریزه، چاه غاری‌-‌آهکی

ناصر بهزادفر- غار سنگریزه (علویجه) در شمال اصفهان قرار دارد. ارتفاع غار چاه از سطح دریا ۱۸۴۰ متر می‌باشد. این غار از جمله غارهای زیبای آهکی است که دارای استالاگتیت (چکنده) و استالاگمیت (چکیده)‌های فراوان است. غار سنگریزه بر اثر نفوذ آب در سنگ‌های آهکی و ماسه سنگ‌ها ایجاد شده است. دهانه غارچاه در سطح […]

ناصر بهزادفر- غار سنگریزه (علویجه) در شمال اصفهان قرار دارد.

ارتفاع غار چاه از سطح دریا ۱۸۴۰ متر می‌باشد.

این غار از جمله غارهای زیبای آهکی است که دارای استالاگتیت (چکنده) و استالاگمیت (چکیده)‌های فراوان است.

غار سنگریزه بر اثر نفوذ آب در سنگ‌های آهکی و ماسه سنگ‌ها ایجاد شده است.

دهانه غارچاه در سطح زمین قرار گرفته و ژرفای چاه ۲۵ متر از سطح زمین مجاور است و دهانه‌ای حدود ۵ متر دارد. شکل ظاهر آن قنات‌گونه و چاهی کاملاً خطرناک و ریزشی می‌باشد و چنانچه در هنگام فرود دقت لازم به عمل نیاید باعث ایجاد خطرات ناگواری خواهد شد. لازم به یادآوری است که به دلیل ریزشی بودن چاه مذکور با هر بارندگی مقدار زیادی سنگ، خاک و زباله‌های منطقه درون چاه سرازیر می‌شود.

برای پیمایش این چاه باید از وضعیت هوا مطلع شد، زیرا چاه مذکور در میان کوه‌های اطراف محاصره شده و تمام آب‌های ناشی از بارندگی منطقه به درون آن سرازیر می‌شود.

چاه سنگریز مانند قیفی است که پایین آن تنگ‌تر شده و به دو دهلیز تقسیم می‌شود. یکی از دهلیز‌ها پس از ۲۰ متر طول به چاهکی دو متری منتهی می‌شود.

دهلیز دیگر پس از عبور از تنگ‌راهی به صورت سینه‌خیز به طول ۱۵ متر به تالار کوچکی خواهد رسید.

مسیر دسترسی

 

از پلیس راه اصفهان – قم که وارد جاده دهق – علویجه شوید و پس از پشت سر گذاشتن ۲۷ کیلومتر به جاده‌ای خاکی می‌رسید که اختصاص به مخابرات دارد و پس از دو کیلومتر گذر در این جاده به غار سنگریز (غار علویجه) در کوهی که به همین نام مشهور است، خواهید رسید.