قله کینو، سنگ ماه اردل

 قله کینو، سنگ ماه اردل این قله در غرب شهر اردل در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. ارتفاع این قله ۳۷۰۱ متر و بخشی از رشته کوه‌های زاگرس است. «بٌرد مٌه» به معنی سنگ‌ ماه است که به دلیل بلندی در زمان تاریکی در شب، نور ماه را منعکس می‌کند. به دلیل آن‌که […]

 قله کینو، سنگ ماه اردل

این قله در غرب شهر اردل در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد.

ارتفاع این قله ۳۷۰۱ متر و بخشی از رشته کوه‌های زاگرس است.

«بٌرد مٌه» به معنی سنگ‌ ماه است که به دلیل بلندی در زمان تاریکی در شب، نور ماه را منعکس می‌کند.

به دلیل آن‌که بخش عمده‌ای از این کوهستان در استان خوزستان قرار گرفته، یکی از ارتفاعات این استان به‌ شمار می‌آید، که تقریباً با ارتفاع ۳۸۱۲ متر به بام خوزستان مشهور است.

یکی از ویژگی‌های بارز این کوه عرض زیاد خط فراز آن است. پهنای آن حدوداً ۶ کیلومتر برآورد شده است.

قله کینو بخشی از کوهستان کینو است که در شمال‌غربی استان چهار محال و بختیاری و شمال شرق استان خوزستان قرار گرفته و دارای قلل متعددی است و دره‌های زیبای آن برف‌چال‌های زیبایی را تشکیل داده است، برروی خط‌الرس طویل این کوه، چاله‌های پربرف جلوه خاصی دارد و چال معروف (گرگ‌کش) دریاچه کوچک و زیبایی را به ‌وجود آورده است که چشم را خیره می‌کند. این کوه از جنوب‌غربی به طرف روستای شیمبار (شیرین‌بهار) و از شمال‌شرقی به طرف منطقه لبد منطبق است.

کوه کینو دارای علفزارها، مراتع، چشمه‌ها، غارهای یخی فراوانی می‌باشد و به دلیل یخچال‌های فراوان برفی، حتی در فصل تابستان هوا بسیار سرد و باید از پوشاک زمستانی مناسب بهره برد.

این کوه دارای درختچه‌های مانند گون، کیکم، جاز، درختان بلوط و کلخونگ در دامنه‌های این کوه به وفور دیده می‌شود.

 مسیرهای صعود:

به طرف منطقه بازفت حرکت کرده و عبور از گردنه چری رشته‌کوه زرد کوه را قطع کرده، به چمن گلی مرکز بازفت رسیده و در ادامه از بازفت پایین و میانه عبور کرده و در بازفت بالا به محلی به نام مورهره در زیر گردنه تاراز رسیده و از جاده آسفالت جدا شده در سمت راست وارد جاده خاکی شدیم، پس از طی ۱۵ کیلومتر جاده نه چندان خوب خاکی به منطقه لبد می‌رسیم.

از دو منطقه کًتًک منطقه تمبی نیز می‌توان به این دو منطقه دست پیدا کرد.

منابع:

باشگاه کوهنوردی طوفان ایذه

کوهنوردان آزاد صفه

 

سایت علی‌اکبر قلمی