تالاب عینک، جاذبه‌ای زیبا در دل شهر رشت

تالاب عینک، جاذبه‌ای زیبا در دل شهر رشت ناصر بهزادفر-تالاب عینک در شهر رشت قرار دارد. تالاب عینک از نظر مساحت، دومین تالاب بزرگ استان گیلان محسوب می‌شود. تالاب گستره غربی شرقی دارد و طول آن در حدود ۲٫۶ کیلومتر و عرض آن در بیش‌ترین حالت ۲۶۰ متر است. این تالاب به دلیل آن‌که در […]

تالاب عینک، جاذبه‌ای زیبا در دل شهر رشت

ناصر بهزادفر-تالاب عینک در شهر رشت قرار دارد.

تالاب عینک از نظر مساحت، دومین تالاب بزرگ استان گیلان محسوب می‌شود. تالاب گستره غربی شرقی دارد و طول آن در حدود ۲٫۶ کیلومتر و عرض آن در بیش‌ترین حالت ۲۶۰ متر است. این تالاب به دلیل آن‌که در عکس‌های هوایی شبیه عینک است به این نام خوانده می‌شود. این تالاب از مناطق مهم گردشگری شهر رشت محسوب می‌شود. محیط آن ۱۲ کیلومتر و منبع آبی آن ۳۰ هکتار است.

آب تالاب عینک رشت توسط چشمه‌های جوشان کف آبگیر تأمین می‌شود، استخر عینک رشت از گذشته‌های دور یکی از مراکز ماهیگیری در شهر رشت محسوب می‌شده و هنوز هم با وجود آلودگی‌های ناشی از ورود فاضلاب گاهی ماهی در آن یافت می‌شود.

دریاچه عینک به وسیله دو معبر ماشین رو که هر کدام ۱۴۳ متر طول دارند به ۳ قسمت مجزا شامل: آبگیر شرقی، میانی و غربی تقسیم می‌گردد. این آبگیر‌ها به وسیله لوله سیمانی به هم متصل می‌شوند. عمق آبگیر‌ها متفاوت بوده و بین حداکثر ۴ و حداقل ۱٫۶۰ متر می‌باشد و دارای جریانی با جهت غربی و شرقی است.

تالاب عینک دارای شرایط خاصی نسبت به تالاب‌های دیگر استان گیلان است از آن لحاظ که این تالاب در داخل شهر قرار گرفته و از طرفی در این سال‌ها شاهد افزایش بی‌سابقه جمعیت در شهر رشت بوده‌ایم و این حجم انبوه جمعیت، موجب شده تا به نسبت تالاب‌های دیگر، این تالاب با مشکلات بیش‌تری دست و پنجه نرم کند که از آن جمله می‌توان به ساخت و سازهای بی‌شمار در حریم تالاب، ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی به داخل تالاب و تولید زباله توسط شهرنشینان اشاره کرد.

انفجار جمعیتی سرخس آزولا نیز از مشکلات بزرگ تالاب عینک در این سال‌ها بوده است که با همت علاقه‌مندان سعی شده است تا با جمع‌آوری این گیاه مهاجم، این جاذبه زیبای استان گیلان پایدار بماند.

مسیر دسترسی

تالاب عینک در دل شهر رشت در بخش غربی در مسیر جاده رشت به فومن و در بلوار شهید افتخاری واقع شده است.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

 

گیلان من