«تنگ رازیانه» ترکیبی کم‌نظیر از رود و صخره

«تنگ رازیانه» ترکیبی کم‌نظیر از رود و صخره ناصر بهزادفر- تنگ رازیانه در ۴۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر ایلام واقع است. این تنگه دره باریک و ژرفی است که در دامنه ارتفاعات کبیرکوه (حد فاصل رشته کوه‌های کبیرکوه و سیوان‌کوه) و منطقه‌ای سرسبز واقع شده است. از آن جهت نام این تنگ را رازیانه گذاشتند که […]

«تنگ رازیانه» ترکیبی کم‌نظیر از رود و صخره

ناصر بهزادفر- تنگ رازیانه در ۴۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر ایلام واقع است.

این تنگه دره باریک و ژرفی است که در دامنه ارتفاعات کبیرکوه (حد فاصل رشته کوه‌های کبیرکوه و سیوان‌کوه) و منطقه‌ای سرسبز واقع شده است.

از آن جهت نام این تنگ را رازیانه گذاشتند که در پیرامون آن گیاه رازیانه بسیار دیده شده است.

تنگ رازیانه به صورت طولی و مارپیچ به طول ۳ کیلومتر و عرض حداکثر ۵ متر واقع شده است که عرض بعضی نقاط آن به یک متر هم می‌رسد، آبی کم عمق و کم عرض جریان دارد که آرامش و روانی آن در مقابل دیواره‌های بلند به ارتفاع ۱۵ تا ۳۰ متر با شکل‌ها و برش‌های طبیعی، تعامل اجزای طبیعت را به زیبایی نشان می‌دهد. آب داخل تنگه از سراب «گرو» سرچشمه گرفته و در فصل تابستان بسیار کم آب و در زمستان و بهار جاری و مستمر است. اینجا، آب و خاک، در کنار هم نقشی بی‌بدیل را ایجاد کرده‌اند که انسان را به حیرت وا می‌دارد.

بلندی دیوار‌ها و همچنین آبی که در میان تنگ روان است، عبور و مرور داخل را مشکل می‌کند. بهتر است برفراز آن قدم بزنید و تنگ رازیانه را از بالا تماشا کنید.

فصل بهار به خاطر هوای معتدل و طبیعت سرسبز منطقه بهترین زمان برای سفر به تنگ رازیانه است.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به این اثر طبیعی و ملی باید به شهر ایلام و سپس به سمت شهرستان دره‌شهر رفت. پس از طی حدود ۴۵ کیلومتر و گذر از روستای چنارباشی به تنگ رازیانه خواهیم رسید.

از پل دختر نیز می‌توان به وسیله ماشین‌های محلی روانه تنگ رازیانه شد. تنگه رازیانه در مسیر پل دختر به دره شهر واقع است.

 

منبع: سایت کارناوال