آبشار «گل‌آخور» هدیه‌ای از ارسباران

آبشار «گل‌آخور» هدیه‌ای از ارسباران ناصر بهزادفر- آبشار گل‌آخور (گل‌آخیر)در غرب شهر ورزقان در استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد. این آبشار در حوالی روستای گل‌آخور از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان قرار گرفته است.  واژه «گل‌آخور» در زبان ترکی آذربایجانی به معنای «گل‌ریز» است. اهالی روستا به این آبشار چرنا می‌گویند. ارتفاع آبشار حدود […]

آبشار «گل‌آخور» هدیه‌ای از ارسباران

ناصر بهزادفر- آبشار گل‌آخور (گل‌آخیر)در غرب شهر ورزقان در استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد. این آبشار در حوالی روستای گل‌آخور از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان قرار گرفته است.

 واژه «گل‌آخور» در زبان ترکی آذربایجانی به معنای «گل‌ریز» است. اهالی روستا به این آبشار چرنا می‌گویند.

ارتفاع آبشار حدود ۱۰ متر می‌باشد.

 آب این آبشار بسیار خنک هست و از کوه‌های شمالی و مرتفع این روستا سرچشمه گرفته و پس از عبور از داخل گل و پس از عبور از یک دره زیبا و سرسبز و پردرخت و گذر از روستای ارزیل با رود طرزم به یکدیگر می‌پیوندند و رود بزرگی نشکیل داده و به سمت روستای حاجیلار و کبود گنبد سرازیر می‌شود.

آیشار گل‌آخور در منطقه ارسباران قرار دارد و به خاطر وجود کوه‌های سرسبز، جنگل‌های زیبا، مراتع غنی و رودهای پرآب، از زیبایی‌های دل‌انگیزی برخوردار است و کانون تجمع زیبایی و تنوع طبیعت به حساب می‌آید. این جنگل‌ها دارای بیش از ۱۸۰ گونه درختی و درخچه‌ای است. جنگل‌های ارسباران یکی از جنگل‌های زیبای کشور است که دارای تنوع گیاهی بسیار مناسب، هوای مطبوع و حیات وحش متنوع می‌باشد.

وجود آبشار گل‌آخور در این مجموعه زیبا موهبتی از ارسباران برای طبیعت ایران است.

فصل بهار و تابستان از بهترین اوقات بازدید از این آبشار است.

مسیر دسترسی

 شهر ورزقان در شمال شرقی تبریز قرار دارد. با حرکت در مسیر ورزقان-خاروانا در منطقه‌ای به نام سه‌راهی ممد آقا به روستای گل‌آخر می‌رسیم، در این سه‌راهی بعد از پیچیدن به جاده فرعی و طی حدود ۵ کیلومتر راه به روستای ارزیل خواهیم رسیده. از ارزیل تا خود آبشار یک کیلومتر باید در جاده خاکی رفت. معدن طلای اندریان هم در این منطقه قرار دارد.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

سیری در ایران

 

تیشینه