«تخت نادر» چمنزاری کم نظیر

«تخت نادر» چمنزاری کم نظیر ناصر بهزادفر- تخت نادر یکی از دشت‌های کوهستان الوند است که در ادامه مسیر صعود به قله الوند و در جنوب همدان قرار دارد. در فرهنگ الوند، تخت به معنای زمینی هموار و مسطح در کوهستان می‌باشد که اغلب پوشیده از چمن و سبزه و گیاه است و محلی مناسب […]

«تخت نادر» چمنزاری کم نظیر

ناصر بهزادفر- تخت نادر یکی از دشت‌های کوهستان الوند است که در ادامه مسیر صعود به قله الوند و در جنوب همدان قرار دارد.

در فرهنگ الوند، تخت به معنای زمینی هموار و مسطح در کوهستان می‌باشد که اغلب پوشیده از چمن و سبزه و گیاه است و محلی مناسب برای رفع خستگی و تجدید قوای راهپیمایان و نادر یعنی بی‌مانند، بی‌نظیر و کمیاب است.

تخت نادر محوطه‌ای به مساحت تقریبی یک و نیم هکتار، با شیب کم و پوشش گیاهی چمن‌زار کوهستانی را در بر می‌گیرد. تخت نادر ۲۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

در کوهستان الوند علاوه بر قلل مرتفع و شیب‌دار، دشت‌های کوچکی وجود دارد، که سطح آنها از چمن‌زار پوشیده شده و چشمه‌های بسیار در آنها جریان دارد. با توجه به این‌که این دشت‌ها نسبتاً مسطح هستند، به صورت جایگاه مناسبی برای استراحت و اتراق کوهنوردان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین این دشتک‌‌ها میدان میشان، تخت نادر، چمن شاه‌نظر و تخت رستم هستند.

پیش از آسفالت شدن جاده عباس‌آباد به گنج نامه و تردد وسایل نقلیه موتوری در آن، علاقه‌مندان صعود به قله الوند از مسیر کوچه باغ‌های عباس‌آباد به فخرآباد، از نخستین سینه‌کش کوه‌های مشرف به عباس‌آباد راهی میدان میشان می‌شدند.

این مسیر از انتهای کوچه باغ‌ها به قله، به ۷ قسمت تقسیم شده و هر قسمت با نام تخت مشخص می‌گردید، تخت اول و تخت دوم، آخرین تخت، تخت نادر است که تخت هفتم نامیده می‌شود و قله الوند در بال جنوب‌غربی آن خودنمایی می‌کند.

مسیر دسترسی

صعود به تخت نادر و قله الوند را می‌توان از مسیر‌های مختلف انجام داد. یکی از این مسیر‌ها از سمت راست آبشار گنجنامه که ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۱۰۰ متر است به سمت میدان میشان شروع می‌شود.

با ادامه مسیر از میدان میشان و با حرکت از کنار رودخانه و حدود ۳۰ دقیقه راهپیمایی به تخت نادر می‌رسیم.

منابع:

سیری در ایران

گروه کوهنوردی دانشگاهیان

ایرانگردی

 

نشاط‌آوران