«کویردلازیان» هدیه‌ای از طبیعت سمنان

«کویردلازیان» هدیه‌ای از طبیعت سمنان ناصر بهزادفر- کویردلازیان در جنوب سمنان و در شمال کویر مرکزی ایران (دشت کویر) و جنوب روستای دلازیان قرار دارد. در قسمت بیش‌تر کویردلازیان پوشش گیاهی بسیار ضعیف و بیش‌تر گیاهان خشکی‌پسند و شورپسند قابل مشاهده است. این کویر محل تلاقی رودخانه شورآب سمنان و رودخانه گیناب است که پس […]

«کویردلازیان» هدیه‌ای از طبیعت سمنان

ناصر بهزادفر- کویردلازیان در جنوب سمنان و در شمال کویر مرکزی ایران (دشت کویر) و جنوب روستای دلازیان قرار دارد.

در قسمت بیش‌تر کویردلازیان پوشش گیاهی بسیار ضعیف و بیش‌تر گیاهان خشکی‌پسند و شورپسند قابل مشاهده است. این کویر محل تلاقی رودخانه شورآب سمنان و رودخانه گیناب است که پس از عبور از دشت سمنان در این منطقه به یکدیگر می‌پیوندند. به‌دلیل وجود این دو رودخانه فصلی، زمین‌های باتلاقی به وفور در این کویر قابل مشاهده هستند. در حاشیه باتلاق‌ها گنبدهای نمکی قرار دارند. کویردلازیان همچون دیگر کویرهای منطقه دارای جاذبه‌های مختلفی از دنیای کویر‌ها است. نظاره افق و سکوت محیط در روز و تماشای آسمان پرستاره و زیبای شب هنگام از فراموش‌نشدنی‌‌ترین لحظات حضور در کویر است.

گنبدهای نمکی جنوب دلازیان از جمله جذابیت‌های گردشگری این منطقه هستند که از زیبایی خاصی برخوردارند. معدن متروکه گوگرد دلازیان از دیگر جاذبه‌های این منطقه است که بعد از گنبدهای نمکی و در فاصله ۱۰ کیلومتری روستا قرار دارد. دریاچه نمک از دیگر جاذبه‌های توریستی این منطقه محسوب می‌شوند. تپه‌های ماسه‌ای در حاشیه معدن گوگرد نیز قابل مشاهده است.

بهترین زمان سفر به این جاذبه طبیعی ماه‌های مرداد و شهریور است.

مسیر دسترسی

دسترسی بعد از پل راه‌آهن سمنان به سمت جنوب پس از عبور از روستاهای خیرآباد، رکن‌آباد و محمدآباد، جاده خاکی به سمت جنوب شرقی به کویردلازیان منتهی می‌گردد.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

ایران پلنر

 

سیری در ایران