آبشار «بوژان» چشم‌اندازی زیبا از طبیعت نیشابور

آبشار «بوژان» چشم‌اندازی زیبا از طبیعت نیشابور ناصر بهزادفر- آبشار بوژان در ۱۳ کیلومتری شمال شرق نیشابور و در استان خراسان رضوی واقع است. بوژان نام روستایی کوهستانی که در دره‌ای در جنوب بینالود قرار گرفته دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است. در مورد وجه تسمیه بوژان چند […]

آبشار «بوژان» چشم‌اندازی زیبا از طبیعت نیشابور

ناصر بهزادفر- آبشار بوژان در ۱۳ کیلومتری شمال شرق نیشابور و در استان خراسان رضوی واقع است.

بوژان نام روستایی کوهستانی که در دره‌ای در جنوب بینالود قرار گرفته دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است.

در مورد وجه تسمیه بوژان چند تا نظر وجود داره: بوژان به معنای رشد کرده ۲- نام گیاهی که برگ‌های ریز و ساقه‌های دراز داره۳- «ان» در بوژان پسوند مکان است، مثل چشمه‌ساران..مرغزاران…که می‌تواند برگرفته از درختان سرسبز و رودهای پرآب آن باشد.

رودخانه بوژان به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر از کوه‌های گودزرد، بوژان و سیاه‌خانی سرچشمه می‌گیرد. آبشار بوژان از این رودخانه فرو می‌ریزد. در مسیر رودخانه بوژان، آبشارهای کوچک و بزرگ دیگری نیز وجود دارند که بر طراوت پیرامون آن می‌افزایند.

 طبیعت سرسبز اطراف آبشار با گل‌‌ها و درختچه‌های فراوان، زیبایی خاصی یافته است.

دامنه ارتفاعات سرسبز و مرتعی بینالود از انواع گل‌‌ها و گیاهان دارویی پوشیده شده‌اند. چشم‌انداز دره سرسبز روستا، همراه با منظره کشتزار‌ها و باغ‌های گسترده، جلوه بسیار زیبا و تماشایی دارند که دوستداران طبیعت را به خود فرا می‌خوانند. حواشی رودخانه پرآب و دائمی بوژان، به ویژه در بهار و تابستان، دارای جاذبه‌های مختلفی برای لذت حضور در طبیعت این منطقه است.

مسیر دسترسی

 

روستای بوژان در شمال شرقی نیشابور قرار دارد. در انتهای این روستا دره‌ای بزرگ لابه‌لای صخره‌های بلند نفوذ نموده است که در امتداد این دره، رودخانه بوژان و آبشار آن نمایان می‌شود. برای رسیدن به آبشار بوژان حدود دو ساعت پیاده‌روی از محل روستا لازم است.