آبشار بان‌گنبد، و سنگواره های رنگین

آبشار بان‌گنبد، و سنگواره های رنگین ناصر بهزادفر- آبشار بان‌گنبد در ۴۰ کیلومتری جنوب‌شرقی آبدانان و در استان ایلام واقع است.  آبشار بان‌گنبد در جنوبی‌‌ترین منطقه عشایری سرابباغ و در ابتدای آبریز بخش کلات مورموری قرار دارد. رودخانه بان‌گنبد به عنوان شریک و خروجی رودخانه دویرج آبدانان که در محاوره محلی به (خرگهی) معروف است، […]

آبشار بان‌گنبد، و سنگواره های رنگین

ناصر بهزادفر- آبشار بان‌گنبد در ۴۰ کیلومتری جنوب‌شرقی آبدانان و در استان ایلام واقع است.

 آبشار بان‌گنبد در جنوبی‌‌ترین منطقه عشایری سرابباغ و در ابتدای آبریز بخش کلات مورموری قرار دارد. رودخانه بان‌گنبد به عنوان شریک و خروجی رودخانه دویرج آبدانان که در محاوره محلی به (خرگهی) معروف است، پس از گذشتن از روستاهای سرپله، ماهوته و زمین‌ها و ارتفاعات کاسه ماس، مناطق عشایری شلت، هل هله و زنگل ماهی، آبشار طبیعی و دل‌انگیز بان‌گنبد را در یک منطقه بکر و جذاب به‌وجود می‌آورد. این آبشار در ایام زمستان و فصل بارندگی از حجم آب زیادتری برخوردار است و سالانه میزبان جمع زیادی از گردشگران، ورزشکاران و کوهنوردان است. این آبشار در ۳۰ کیلومتری جنوب آبشار ماهوته و در ۲۰ کیلومتری جنوب آبشار له ریو قرار گرفته است.

زلالی و شفافیت آب، بکر بودن فضاهای پیرامونی، چشم‌انداز‌ها و جلوه‌ها، سرسبزی و پوشش‌های متنوع گیاهی منطقه و همچنین وجود پرندگان و آبزیان متنوع و رنگارنگ از مهم‌ترین ویژگی‌های آبشار بان‌گنبد آبدانان است. عمق زیاد، ارتفاع مطلوب، وجود سنگواره‌های رنگین، ماهیان گوناگون و آبزیان مهاجر و طبیعت سنگی از دیگر جذابیت‌های کم‌نظیر آبشار بان‌گنبد است. آبشار بان‌گنبد پس از آبشارهای ماهوته و میانه‌وار سومین آبشار بکر و دلپذیر این شهرستان است.

مسیر دسترسی

 

جاده ایلام به آبدانان و سپس به مورموری مقصد ابتدایی است. با استفاده از راهنمای محلی می‌توان از مورموری به آبشار دسترسی پیدا کرد.