غار «شیربند» زیبا و شگفت‌انگیز

غار «شیربند» زیبا و شگفت‌انگیز ناصر بهزادفر- غار شیربند در ۱۲ کیلومتری شمال‌شرقی شهر دامغان در روستای جزن قرار دارد. این غار حدود ۸۰۰ متر طول دارد.  دهانه آن در کمرکش کوهی صخره‌ای که در یک رشته فلات آهکی قرار گرفته و از بستر رودخانه ۵۰ متر ارتفاع دارد، قرار گرفته است. دهانه ورودی غار […]

غار «شیربند» زیبا و شگفت‌انگیز

ناصر بهزادفر- غار شیربند در ۱۲ کیلومتری شمال‌شرقی شهر دامغان در روستای جزن قرار دارد.

این غار حدود ۸۰۰ متر طول دارد.

 دهانه آن در کمرکش کوهی صخره‌ای که در یک رشته فلات آهکی قرار گرفته و از بستر رودخانه ۵۰ متر ارتفاع دارد، قرار گرفته است.

دهانه ورودی غار حدود یک متر ارتفاع دارد و باید چهار دست و پا وارد غار شد.

بعضی از قسمت‌ها بسیار تنگ است و باید از بین صخره سنگ‌های آهکی به صورت سینه‌خیز حرکت کرد و بعضی از قسمت‌ها بسیار وسیع و با ارتفاعی حدود ۳۰ تا ۴۰ متر است. در قسمت‌های داخلی‌تر، غار وسیع‌تر شده و به چند شعبه تقسیم می‌شود، در برخی قسمت‌ها قندیل‌های زیبایی به چشم می‌خورد که از روی آنها آب روی زمین می‌چکد.

داخل آن قندیل و ستون‌های زیبای آهکی به رنگ و اندازه‌های مختلف دیده می‌شود. در دیواره‌های غار در اثر رسوب کربنات کلسیم محلول در آب، اشکال سفید و بسیار زیبایی همانند گچ‌بری‌های کاخ‌‌ها و منازل به صورت گُلِ کلمی و اجتماع بلورهای سوزنی‌شکل مناظر جالب توجه و زیبایی را به وجود آورده است. هوای داخل غار خنک، مرطوب و بسیار ساکن است به‌طوری که در قسمت‌های تحتانی غار کمبود اکسیژن وجود دارد. این غار در نتیجه انحلال و فرسایش سنگ‌های آهکی به وجود آمده و زمین‌شناسان قدمت سنگ‌‌ها و ستون‌های آن را به ۱۵۰ تا ۱۹۰ میلیون سال قبل نسبت می‌دهند.

غار زیبا و شگفت‌انگیز شیربند مورد توجه بسیاری از غارنوردان می‌باشد.

 مسیر دسترسی

مسیر جاده سمنان، دامغان، شاهرود، در چند کیلومتری شمال‌شرقی دامغان به جزن می‌رسد. غار شیربند در شمال این منطقه قرار دارد.

 منابع:

سایت سیری در ایران

 

غارهای ایران