تالاب «فراخین» زیبا و چشم‌نواز

تالاب «فراخین» زیبا و چشم‌نواز ناصر بهزادفر- تالاب فراخین در شرق نوشهر در استان مازندران واقع است. این تالاب در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر و در حد فاصل جنگل‌های کجور تا نوشهر قرار دارد. این تالاب زیبا در میانه پوشش جنگلی، قرار گرفته و سنگ‌ها و درختان خزه بسته و آب […]

تالاب «فراخین» زیبا و چشم‌نواز

ناصر بهزادفر- تالاب فراخین در شرق نوشهر در استان مازندران واقع است.

این تالاب در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر و در حد فاصل جنگل‌های کجور تا نوشهر قرار دارد.

این تالاب زیبا در میانه پوشش جنگلی، قرار گرفته و سنگ‌ها و درختان خزه بسته و آب سبز رنگ، جلوه و نمای زیبا به آن داده‌اند.

این تالاب در ارتفاع ۲۲۰۰ متری قرار گرفته و توسط جنگل‌های پهن برگ هیرکانی احاطه شده است.

طول دریاچه در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر است.

آبگیری تالاب از چشمه فراخین در بالادست تالاب و نزولات جوی تأمین می‌شود و گفتنی است که این چشمه در بالای این تالاب وجود دارد.

این دریاچه آنقدر‌ها بزرگ نیست و بیش‌تر شباهت به تالاب دارد. اما واقع شدن در میان جنگل انبوه و تمیزی آن باعث شده است یکی از جاذبه‌های اصلی در نزدیکی روستای کندلوس و جاده چالوس باشد و در عین آن‌که گستردگی چندانی ندارد ولی همین گستردگی اندک، بسیار بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

تالاب فراخین یکی از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران می‌باشد.

دریاچه فراخین تمام فصول سال از زیبایی‌هایی برخوردار است. اما از اردیبهشت‌ماه تا انتهای شهریورماه این دریاچه به علت پر آب بودن از زیباییهای بسیاری برخوردار است.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این دریاچه باید از جاده چالوس حرکت کرده بعد از گذشتن از مرزن‌آباد، جاده کمربندی چالوس به نوشهر در سمت راست جاده‌ای فرعی است که تابلوی دیزی‌سرای آذربایجان در کنار آن خودنمایی می‌کند. این جاده را ادامه داده تا به یک جاده خاکی معدنی برسیم پس از عبور از رودخانه‌ای کم‌عمق جاده‌ای خاکی که حدود ۴۰ کیلومتر است ما را به دریاچه فراخین می‌رساند. در این جاده ۵ دوراهی در پیش رو دارید. دو تای اول را به سمت راست (تابلو به سمت کجور)، سومی را به سمت چپ، چهارمی را به سمت راست و دوراهی پنجم مسیر سمت چپ را انتخاب کنید.

منابع:

 

هایپرشیا، خزرنما، سیری در ایران