کویر «خوریان» با جلوه کم‌نظیر گنبد‌های نمکی

کویر «خوریان» با جلوه کم‌نظیر گنبد‌های نمکی ناصر بهزادفر- کویر خوریان در ۱۰ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان سمنان قرار دارد. این کویر از شرق به کویر نمک سمنان و از غرب به رودخانه گیناب و کویر دلازیان محدود می‌شود. در قسمت جنوب دشتی است که به دلیل وجود رودخانه گیناب تبدیل به زمین‌های پفکی قلیایی و […]

کویر «خوریان» با جلوه کم‌نظیر گنبد‌های نمکی

ناصر بهزادفر- کویر خوریان در ۱۰ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان سمنان قرار دارد. این کویر از شرق به کویر نمک سمنان و از غرب به رودخانه گیناب و کویر دلازیان محدود می‌شود.

در قسمت جنوب دشتی است که به دلیل وجود رودخانه گیناب تبدیل به زمین‌های پفکی قلیایی و باتلاق‌های گلی رسی می‌شود.

در قسمت جنوبی این کویر زمین‌های باتلاقی دیده می‌شوند. پوشش گیاهی کویر خوریان در مناطق شمالی استپی(استپ به اکوسیستم‌هایی گفته می‌شود که گیاهان بوته‌ای آن کوتاه و تنک هستند. در بین پوشش استپی خاک برهنه یافت می‌شود. درمنه یکی از انواع گیاهان استپی می‌باشد) و در مناطق جنوبی گیاهان شورپسند می‌باشد. (شورپسند به گیاهان نمک دوست و گیاهان مقاوم به نمک می‌گویند. گیاهان شورپسند در نمک‌زدایی آب و خاک بسیار مؤثرند و برای احیای خاک‌های آلوده به نمک به‌کار می‌روند. این گیاهان نمک‌های سدیم را از خاکی که در آن رشد می‌کنند گرفته و در خود نگه می‌دارند)

کویر خوریان پوشیده از گنبدهای نمکی است. گنبدهای نمکی در اثر بالا آمدن نمک ایجاد می‌شوند. اشکال این گنبد‌ها یکسان نیست و به نوع رسوبات و فشار درونی آنها بستگی دارد. گنبد نمکی از یک هسته نمکی تشکیل شده که بر روی آن سطوحی از رسوبات و موادمعدنی قرار می‌گیرد.

جلوه کم نظیر کویر خوریان با گنبد‌های نمکی بسیار تماشایی است.

بهترین فصل بازدید از این منطقه فصل بهار است.

مسیر دسترسی

ابتدا وارد مسیر جاده پایگاه هوایی سمنان می‌شویم. بعد از تابلوی روستای اعلا وارد محور فرعی شده و پس از عبور از روستاهای اعلا و خوریان مسیر را به سمت جنوب ادامه می‌دهیم.

منابع:

سایت کویر‌ها و بیابان‌های ایران

 

تورزپرس