دره شنگستان (وامق‌آباد)، چشم‌اندازی زیبا از شمال کرمان

دره شنگستان (وامق‌آباد)، چشم‌اندازی زیبا از شمال کرمان ناصر بهزادفر- دره وامق‌آباد یا شنگستان در۳۰ کیلومتری در شمال کرمان واقع است. منطقه ییلاقی کوهپایه در فاصله تقریبی ۳۰ کیلومتری در شمال شهرستان کرمان قرار دارد. دشت و دامنه، رودخانه، آبشار‌ها و آبادی‌های کوهپایه یکی از مهم‌ترین مقاصد برای گذراندن اوقات فراغت کرمانی‌ها محسوب می‌گردد. منطقه‌ای […]

دره شنگستان (وامق‌آباد)، چشم‌اندازی زیبا از شمال کرمان

ناصر بهزادفر- دره وامق‌آباد یا شنگستان در۳۰ کیلومتری در شمال کرمان واقع است. منطقه ییلاقی کوهپایه در فاصله تقریبی ۳۰ کیلومتری در شمال شهرستان کرمان قرار دارد. دشت و دامنه، رودخانه، آبشار‌ها و آبادی‌های کوهپایه یکی از مهم‌ترین مقاصد برای گذراندن اوقات فراغت کرمانی‌ها محسوب می‌گردد. منطقه‌ای که علاوه بر زیباییهای پایین دست، در مسیرهای بالا دست، به‌خصوص مسیرهای صعود به قله سیمک یا کوه گهر، که یکی از زیبا‌ترین مسیرهای کوهپایه‌ای استان کرمان است، میزبان جلوه‌های دلپذیر طبیعت می‌باشد. طول دره در حدود ۵ کیلومتر و در ارتفاع متوسط ۲۲۰۰ متری از سطح دریا واقع است. این دره مسیر صعود به قله گهر کرمان با ارتفاع ۳۲۱۸ متر است. روستای وامق اباد و شنگستان در امتداد رودخانه درختنگان و در منتهی‌الیه شمال‌غربی منطقه کوهپایه واقع شده است. مسیر رودخانه از روستای شنگستان تا سرچشمه‌های رودخانه، در دره‌ای بسیار زیبا و دیدنی قرار گرفته و فرود رودخانه از صخره‌ها و سنگ‌ها آبشارهای متعدد و دلفریبی را ساخته که زبان هر بیننده‌ای را به ستایش باز می‌نماید. انبوه درختان بید و زرشک و… در دو سوی رودخانه بهشتی آرام و زیبا را ساخته که مأمن پرندگان زیبا و خوش‌الحان شده است. نوار سبزرنگ و سحرآمیز درختنگان تا دوراهی سیمک و گهر که محل چشمه‌سار اصلی رودخانه است، امتداد می‌یابد.

مسیر دسترسی

 

این دره در شمال کرمان قرار دارد. ورودی دره مسیر، جاده اختصاصی ساکنان روستاهای بالادست است. برای پیمایش این دره عبور چند دفعه‌ای از عرض رودخانه و پریدن از روی سنگ‌هایی که هیجان خاصی هم دارد، اجتناب‌ناپذیر است. در بالادست مسیر مقداری کوهنوردی نیز چاشنی کار می‌شود. دو ساعت بعد با گذر از چند باغ زیبا درخت‌های هلو و زردآلو به روستای ده‌حسین می‌رسیم. یک ساعت و نیم پس از روستای ده‌حسین به اولین آبشار منطقه می‌رسید برای بازدید از دو آبشار باید مسیر تنگه را ادامه داد که مسیری دشوارتر است زیرا دره تنگ‌تر و عبور از آن کمی مشکل‌تر می‌شود.