غار «کارده» سکونتگاه طبیعی باستانی

غار «کارده» سکونتگاه طبیعی باستانی ناصر بهزادفر- غار کارده در ۴۸ کیلومتری شهر مشهد و در استان خراسان‌رضوی قرار دارد. غار کارده که از نوع غارهای خشک است در ارتفاع ۱۴۵۸ متری از سطح دریا در سمت شرقی رودخانه واقع شده است. این غار از غارهایی است که در آن اسکلت‌هایی از انسان‌های اولیه و […]

غار «کارده» سکونتگاه طبیعی باستانی

ناصر بهزادفر- غار کارده در ۴۸ کیلومتری شهر مشهد و در استان خراسان‌رضوی قرار دارد.

غار کارده که از نوع غارهای خشک است در ارتفاع ۱۴۵۸ متری از سطح دریا در سمت شرقی رودخانه واقع شده است.

این غار از غارهایی است که در آن اسکلت‌هایی از انسان‌های اولیه و ابزارشان را یافته‌اند و به همین سبب می‌توان گفت این غار قدمت بسیار زیادی دارد. در این مکان دره‌ای موسوم به دره «آل» وجود دارد که دو غار در دو طرف این دره واقع شده، غار اسکلت به‌صورت شکاف گسلی در شرق و غار کارده در غرب قرار گرفته‌اند. دهانه یا ورودی غار به شکل یک شکاف سنگی است که عرض آن به‌طور تقریبی یک تا ۳ متر و طول آن حدوداً ۱۰۰ متر می‌باشد. وجود راه‌های فرعی زیاد و کم ارتفاع از ویژگی‌های اصلی این غار است که هر راه فرعی خود به دو تا ۵ شاخه فرعی دیگر منتهی می‌شود.

 دهانه این غار کوچک است و در جهت شمال به جنوب قرار گرفته است. هر چند افراد زیادی برای تفریح و لذت بردن از مناظر طبیعی دره میان روستاهای کارده و آل به این منطقه سفر می‌کنند، اما دهانه کوچک غار تا فاصله ۱۰ متری دهانه غار قابل رویت نیست.

این غار چندین راه اصلی و فرعی در هم پیچیده دارد که اغلب دارای یک ارتفاع هستند و برخلاف تصور گاهی راه اصلی ارتفاع و دهانه کوچک‌تری نسبت به راه‌های فرعی اطراف خود دارد و در مجموع طول مسیرهای اصلی و فرعی این غار به ۴۲۵ متر می‌رسد که از این نظر با غار بزرگ مغان برابری می‌کند.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به غار بایستی جاده مشهد به روستای آل را انتخاب کرد. در مسیر بایستی از روستاهای اندروخ و کارده گذشته به سمت روستای آل رفت. غار کارده در حدود ۳ کیلومتری روستای کارده واقع شده است.

منابع:

آژانس آریو پرواز پرشین

سیتی پدیا

باشگاه کوهنوردی اوج مشهد

 

دانشنامه مشهدالرضا