سراب «کرتول» جلوه‌ای از طبیعت بروجرد

سراب «کرتول» جلوه‌ای از طبیعت بروجرد ناصر بهزادفر- سراب کرتول در شمال‌غربی بروجرد در استان لرستان قرار دارد. سراب کرتول در دامنه کوه‌های گرین و در میان قلل زیبای هیجده‌یال و قله‌های نهاوند مانند یال‌کبود و چل‌نابالغان و دره سیب قرار گرفته است. میزان آب‌دهی این سراب نیم متر مکعب در هر ثانیه است. در […]

سراب «کرتول» جلوه‌ای از طبیعت بروجرد

ناصر بهزادفر- سراب کرتول در شمال‌غربی بروجرد در استان لرستان قرار دارد.

سراب کرتول در دامنه کوه‌های گرین و در میان قلل زیبای هیجده‌یال و قله‌های نهاوند مانند یال‌کبود و چل‌نابالغان و دره سیب قرار گرفته است.

میزان آب‌دهی این سراب نیم متر مکعب در هر ثانیه است.

در پایین‌دست این سراب رودخانه‌ای از سراب تشکیل شده است به سمت روستای توده‌زن جاری می‌شود. جریان این رودخانه به واسطه ریزش فراوان برف در ارتفاعات این منطقه و آب شدن تدریجی برف در فصل بهاروتابستان است.

این رودخانه در مسیر خود باغ‌های سرسبز گردو با درخت‌های فراوان را سیراب می‌کند، درختانی که قدمت هریک از آنها به بیش از۲۰۰ سال می‌رسد.

این سراب و رودخانه به طبیعت این منطقه زندگی و حیات بخشیده و طراوت و زیبایی خاصی به این منطقه داده است.

سراب کرتول و تفرجگاه آن همچون نگینی آبی و سبز با عطر روح‌بخش گل‌ها و سبزه‌زار‌ها جلوه‌ای زیبا و دلپذیر از طبیعت بروجرد است.

مسیر دسترسی

برای رفتن به این مکان پس از طی ۱۰ کیلومتر از مسیر جاده بروجرد به اشترینان به سمت چپ پبیچید. بعد از طی ۷ کیلومتر در یک جاده آسفالته فرعی به روستای تودهزن می‌رسید.

حدود یک کیلومتر بعد از این روستا به باغ‌های گردو خواهیم رسید. برای دستیابی به سرسراب باید راهی باریک در دل کوه‌ها را برای حدود یک ساعت پیاده طی کنیم تا به سراب برسیم.

منابع:

 

ایرنا، تسنیم، مهمان آنلاین