آبشار «کرودی‌کن» جلوه کم‌نظیر تنگ زندان

آبشار «کرودی‌کن» جلوه کم‌نظیر تنگ زندان ناصر بهزادفر- آبشار در ۵۵ کیلومتری شمال لردگان در استان چهارمحال‌‌وبختیاری قرار دارد. آبشار کرودی‌کن منطقه حفاظت شده سبزه کوه روبه‌روی قله کلار این آبشار قرار دارد. کرودی‌کن در زبان محلی مرکب از کلمه‌های کر به معنای مه و دود است، نامی زیبا برای این آبشار ریزش آب از […]

آبشار «کرودی‌کن» جلوه کم‌نظیر تنگ زندان

ناصر بهزادفر- آبشار در ۵۵ کیلومتری شمال لردگان در استان چهارمحال‌‌وبختیاری قرار دارد.

آبشار کرودی‌کن منطقه حفاظت شده سبزه کوه روبه‌روی قله کلار این آبشار قرار دارد.

کرودی‌کن در زبان محلی مرکب از کلمه‌های کر به معنای مه و دود است، نامی زیبا برای این آبشار ریزش آب از ارتفاع بالا و باد باعث معلق شدن ذرات ریز آب در آسمان می‌شود.

طول آبشار ۱۲۰ متر است و طی دو مرحله ۵۰ و ۷۰ متری سرازیر می‌شود. حجم آب فروریخته از بالای آبشار باعث پخش شدن قطرات و ذرات بسیار ریزی در فضا می‌شود، همچون مه یا دود سفید رنگی که تمام فضای اطراف آن را می‌پوشاند و باعث عدم دسترسی نزدیک به آبشار می‌شود.

سرچشمه آب این آبشار، چشمه‌ای است که در فاصله ۵۰ متری پرتگاه آبشار قرار دارد. این آبشار در بین دیواره‌های سنگی بلندی از دو طرف در میان دره‌ای عمیق واقع شده است. به دلیل سختی دسترسی به این مسیر نام این دره تنگ زندان گذاشته شده که مجموعه‌ای زیبا از کوهستان، ‌آبشار، جریان آب، گیاهان خودرو و حیات‌وحش است.

ارتفاع بسیار بلند آبشار کرودی‌کن و منظره آن بسیار دیدنی و جالب است. سبزه‌ها و خزه‌های نزدیک آبشار که همان ذرات پاشنده معلق در فضا عامل رویش آنها هستند باعث لغزنده بودن محیط شده و باید بسیار مراقب بود تا حادثه‌ای برای افراد پیش نیاید.

آبشار تنگ زندان پس از سرازیر شدن از دل صخره در نهایت به رودخانه سبزکوه می‌ریزد.

فصل بهار بهترین زمان بازدید از این جاذبه طبیعی است.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این آبشار از مسیر شهرکرد به سوی شلمزار، سپس به سوی ناغان حرکت می‌کنیم، در حد فاصل روستاهای معدن و کلارمویی در ۳۰ کیلومتری شهر ناغان به سمت تنگ زندان مسیر را ادامه می‌دهیم.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

 

شهرگردی