جزیره «کبودان» زیستگاه قوچ و میش ارمنی و گوزن زرد ایرانی

جزیره «کبودان» زیستگاه قوچ و میش ارمنی و گوزن زرد ایرانی ناصر بهزادفر- جزیره کبودان در شرق دریاچه ارومیه قرار دارد. وسعت ۳۱ کیلومتر و در ارتفاع ۱۵۲۱ متری قرار دارد. این جزیره بزرگ‌ترین جزیره دریاچه ارومیه است که یک چشمه و یک قنات کوچک دارد. قسمت اعظم پوشش گیاهی آن را علف‌های کوتاه، درختان […]

جزیره «کبودان» زیستگاه قوچ و میش ارمنی و گوزن زرد ایرانی

ناصر بهزادفر- جزیره کبودان در شرق دریاچه ارومیه قرار دارد.

وسعت ۳۱ کیلومتر و در ارتفاع ۱۵۲۱ متری قرار دارد.

این جزیره بزرگ‌ترین جزیره دریاچه ارومیه است که یک چشمه و یک قنات کوچک دارد. قسمت اعظم پوشش گیاهی آن را علف‌های کوتاه، درختان پسته وحشی، سرو کوهی، بادام وحشی، شیر خشت و گوجه‌فرنگی تشکیل می‌دهد.

نوع ساحل کبودان سنگی و ماسه‌ای است.

کبودان تنها جزیره دریاچه‌ ارومیه است که در تمام سال دارای آب شیرین است. آب شیرین جزیره برای مصرف حیوانات وحشی از دو چشمه‌ای که در جنوب آن قرار دارد، تأمین می‌شود.

هر قسمت جزیره زیبایی دلپذیری دارد. وجود پرندگان بزرگی چون عقاب طلایی و لاشخور مصری نیز حالت خاصی به آن داده است. از دیگر پرندگان این جزیره می‌توان به مرغ کفل سفید، مرغ سنگ، پری شاهرخ، سبزه قبا، کاکایی، هدهد، کبک و پرندگان آبزی چون فلامینگو، آنقوت نوک قرمز و بعضی از انواع مرغابی اشاره کرد.

فلامینگوها، گوشه شمال‌غربی جزیره، آب‌های میان قویون داغی و جزایر آرزو و اسپیر را انتخاب کرده‌اند که منطقه نسبتاً آرامی است؛ غذای اصلی آنها انواع جلبک‌ها و سخت‌پوستان موجود در آب دریاچه به نام آرتمیاسالینا است.

جزیره کبودان (قویون داغی) زیستگاه قوچ و میش ارمنی و گوزن زرد ایرانی است. این گوزن یکی از نادر‌ترین گونه‌های گوزن جهان است.

بهترین زیستگاه‌های قوچ و میش ارمنی و گوزن زرد ایرانی در جزیره کبودان عبارتند از: قوچ درهسی، جن دره‌سی، گوله دره‌سی، حسن آقا دره‌سی، زرزا، شکارگاه، قره‌داغ بزرگ و کوچک که تمامی قوچ‌ها و میش‌ها در این مناطق زندگی می‌کنند.

بهترین زمان بازدید از این جزیره بهار و تابستان است.

مسیر دسترسی

این جزیره در ۱۵ کیلومتری عجب‌شیر و ۱۰ کیلومتری بندر رحمانلو واقع شده است. ورود به این جزیره نیازمند اجازه از سازمان محیط‌زیست است. برای گشت و‌گذار در دریاچه و جزیره‌های آن می‌توان از قایق‌های گوناگون در بندر گلمانخانه بهره گرفت.

منابع:

 

سیری در ایران، ناز نیوز،تریپ یار