غار «گاکال» زیستگاه جانوران کمیاب

غار «گاکال» زیستگاه جانوران کمیاب ناصر بهزادفر- غار گاکال در غرب شهر باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. دهانه غار گاکال در ارتفاع ۱۰۹۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای بیش از ۱۰۰ متر طول می‌باشد. داخل غار بسیار مرطوب بوده و گِل و لای فراوانی دارد. در داخل غار به […]

غار «گاکال» زیستگاه جانوران کمیاب

ناصر بهزادفر- غار گاکال در غرب شهر باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

دهانه غار گاکال در ارتفاع ۱۰۹۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای بیش از ۱۰۰ متر طول می‌باشد. داخل غار بسیار مرطوب بوده و گِل و لای فراوانی دارد. در داخل غار به دلیل وجود ذرات معلق در هوا، اکسیژن کمی وجود دارد و به دلیل تاریکی حاکم بر غار، برای پیمایش آن نیاز به نور قوی می‌باشد. وجود یک چشمه در داخل غار به زیبایی آن افزوده است.

شرایط مساعد غار گاکال باعث شده که علی‌رغم محیط کوچک، این غار جانوران بسیار جالب و نادری را در خود جای دهد.

غار گاکال زیستگاه تعداد زیادی خفاش، مارمولک و حشرات مختلف می‌باشد. علاوه بر عنکبوت بدون چشم، پیش‌تر نیز اولین گونه خرخاکی بدون چشم با بدنی شفاف از ایران و همچنین گونه قاب بال نیز برای اولین بار از این غار گزارش شده بود.

طبیعتی که پیرامون غار گاکال را احاطه نموده، از چشم‌اندازهای زیبایی برخوردار است به‌طوری که همه ساله تعداد زیادی از دوستداران طبیعت در فصل بهار به این منطقه مراجعه می‌نمایند.

مسیر دسترسی

در مسیر گچساران-باشت، روبه‌روی روستای خان احمد یک جاده فرعی دیده می‌شود که به‌سمت پشتکوه باشت می‌رود. بعد از حدود ۲۰ کیلومتر در این جاده سمت راست یک جاده خاکی وجود دارد که آخرین قسمت مسیر رسیدن به اشکفت گاکال است.

غار گاکال در ۳ کیلومتری شمال‌شرقی روستای سرتیپ‌آباد قرار دارد.

منابع:

 

انجمن کوهنوردان ایران – نمایندگی گچساران، سیری در ایران