آبشار تیرکن، نمادی از طبیعت زیبای بابل

آبشار تیرکن، نمادی از طبیعت زیبای بابل ناصر بهزادفر- آبشار تیرکن در جنوب‌شرقی بابل و در استان مازندران واقع است. این آبشار در روستای تیرکن، در مراتع کالبکوشت و بخش بابلکنار شهرستان بابل قرار دارد. آبشار ارتفاعی در حدود ۹ متر دارد. این منطقه شامل ۷ آبشار کوچک است که به آبشارهای تیرکن شهرت دارند. […]

آبشار تیرکن، نمادی از طبیعت زیبای بابل

ناصر بهزادفر- آبشار تیرکن در جنوب‌شرقی بابل و در استان مازندران واقع است.

این آبشار در روستای تیرکن، در مراتع کالبکوشت و بخش بابلکنار شهرستان بابل قرار دارد. آبشار ارتفاعی در حدود ۹ متر دارد. این منطقه شامل ۷ آبشار کوچک است که به آبشارهای تیرکن شهرت دارند.

آبشار اصلی که به آبشار تیرکن شهرت دارد حوضچه کوچکی ایجاد کرده است. مجموعه آبشار در مسیری به طول ۳ کیلومتر در دل جنگل‌های درازکلا واقع شده‌اند.

منطقه اطراف آبشار با مرتع کالبکوشت به مساحت حدود ۲۰۰هزار مترمربع مزین شده است که از جنوب به ونوشکتی و پلنگ کلی، از شمال به کراتکتی و نسوم سره، از غرب به خال بن و از شرق به پلنگ کلی محدود می‌شود. گونه‌های درختی مناطق جنگلی مرتع کالبکوشت به ترتیب کمیتِ رویش عبارتند از: کهلو، ممرز، توسکا، کراد، ازگل، انجیلی، افرا، وولی، نمدار، ملج، شیردار،…

در بهار آبشار‌ها پرآب شده و جلوه زیبایی دارند و در تابستان هوا گرم و شرجی است اما باز هم جاذبه‌های این منطقه و آبشار دلپذیر است. اما پاییز با درختانی که لباسی زرد و نارنجی و قرمز به تن می‌کنند جلوه‌ای باشکوه در این منطقه می‌آفرینند. در زمستان هوا بسیار سرد و برفی است.

با توجه به آب و هوای منطقه بهترین زمان سفر در فصل بهار و پاییز است.

مسیر دسترسی

برای رفتن به این ۷ آبشار زیبا ابتدا به بابل، بعد از آنجا به شهر بابلکنار می‌رویم. سپس جاده سمت راست پادگان را در پیش می‌گیریم تا پس از گذشت از جاده‌ای آسفالته، به آبادی تیرکن برسیم. از این آبادی تا آبشار‌ها در حدود دو ساعت در شیب ملایم در جاده و یا جنگل باید پیاده‌روی کنیم.

منابع: سیری در ایران،کارناوال