غار «اَمجک» زیبا و فنی

غار «اَمجک» زیبا و فنی ناصر بهزادفر- غار اَمجک در فاصله ۶۳ کیلومتری شمال‌غربی تفرش در استان مرکزی قرار دارد. غار اَمجک با ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا در ارتفاعات کوه امجک قرار دارد. زیر کوه اَمجک چشمه‌ آبی است که از سقف آهکی غار چکه می‌کند. این چکه‌ها با گذشت زمان دو قندیل […]

غار «اَمجک» زیبا و فنی

ناصر بهزادفر- غار اَمجک در فاصله ۶۳ کیلومتری شمال‌غربی تفرش در استان مرکزی قرار دارد.

غار اَمجک با ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا در ارتفاعات کوه امجک قرار دارد.

زیر کوه اَمجک چشمه‌ آبی است که از سقف آهکی غار چکه می‌کند. این چکه‌ها با گذشت زمان دو قندیل بزرگ را که از سقف آویزان است را به وجود آورده‌اند.

در ورودی دهانه غار باید از چاهی که حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد با طناب گذر کرده و به تالارهای غار برویم.

سنگ‌ها نمناک و لیز هستند و فرود از آن کمی دلهره‌آور است. باید با احتیاط از آن گذر کرد.

از دهانه ورودی غار به بعد، از نردبانی به طول ۱۰متر باید پایین رفت .در انتهای آن بکر‌ترین نقطه غار یعنی منطقه استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها و سپس دهلیزی با حوض پر از آب به چشم می‌خورد.

۴ تالار با ارتفاع بلند و سنگ‌های آهکی گل‌کلمی، آبشار سنگی، استلاگمیت و استلاکتیت‌های متنوع و بسیار زیبا داخل غار وجود دارد.

ساکنان همیشگی غار اَمجک تعداد بسیاری خفاش و نوعی موش هستند که محیطی دنج و آرام را برای خود پیدا کرده‌اند.

غار اَمجک از غارهای بسیار فنی ایران می‌باشد که برای رفتن به آن حتماً باید تجهیزات سنگ‌نوردی همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی

برای رفتن به غار اَمجک از دو مسیر می‌توان استفاده کرد.

۱- باید از تهران به تفرش، بازرجان، دادقان، جفتان و سپس روستای احمد‌آباد برویم؛ از جاده خاکی ماشین‌رو قبل از روستا به ابتدای دره اَمجک می‌رسیم.

۲- از اتوبان تهران – همدان، به غرق‌آباد و نوبران می‌رویم، از این جا جاده فرعی آسفالته‌ای به سمت روستای گزاوند می‌رود، از آنجا به روستای احمدآباد و از جاده خاکی ماشین‌رو قبل از روستا به ابتدای دره اَمجک می‌رسیم؛ این مسیر نزدیک‌تر است.

 

منبع: کارناوال