مجلس قانون‌گذاری را زمین گذاشته و به نظارت بپردازد

  نماینده تهران در مجلس با بیان این‌که مجلس باید مدتی قانون‌گذاری را زمین گذاشته و به نظارت بپردازد، گفت: جلسات ستاد ساماندهی مشاغل در ۲٫۵سال گذشته با حضور تمام اعضا تشکیل نشده است. به گزارش فارس، مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در یک نشست خبری که در خبرگزاری […]

 

نماینده تهران در مجلس با بیان این‌که مجلس باید مدتی قانون‌گذاری را زمین گذاشته و به نظارت بپردازد، گفت: جلسات ستاد ساماندهی مشاغل در ۲٫۵سال گذشته با حضور تمام اعضا تشکیل نشده است.

به گزارش فارس، مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در یک نشست خبری که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، اظهار داشت: بیکاری، طلاق، اعتیاد، فقر، فساد و فحشا ۴ رأس مربعی هستند که اگر بیکاری به وجود ‌آید، ۳ مورد دیگر را هم در پیش دارد.

وی افزود: بیکاری باعث می‌شود دست آدمی به جیبش نرسد و همین موضوع مقدمه‌ای برای طلاق و اعتیاد می‌شود و اتوماتیک، فقر به وجود می‌آید و می‌تواند مقدمه‌ای برای فساد و فحشا باشد. بی‌پولی و نداری که منشأ آن عدم اشتغال و بیکاری است، فرد را در جایگاهی قرار می‌دهد و زمینه‌های مفاسد و فحشا را ایجاد می‌کند.

رحماندوست با بیان این‌که ایتالیا و چین بسیاری از مشکلات اقتصادی‌شان را با مشاغل خانگی حل می‌کنند، تصریح کرد: در خانه‌های قدیمی ایران، قالیبافی به عنوان مشاغل خانگی وجود داشت. امروز وزارت کار ۳۰۰ شغل را لیست کرده که مشاغل خانگی هستند، مشکل نداشتن اشتغال به دلیل بالا بودن راه‌اندازی مراکز اشتغال و برخورد نامناسب سازمان مالیاتی، باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که موضوع مشاغل خانگی به خصوص برای زنان سرپرست خانوار باید بیش‌تر مدنظر قرار گیرد، یادآور شد: در کشور ما ستادی وجود دارد به نام ستاد ساماندهی مشاغل خانگی، اما در این ۲٫۵ سال دولت یازدهم حتی یک جلسه هم با حضور کامل اعضا تشکیل نشده است، بنده ۱۰ بار به وزیر کار نامه نوشتم و از او خواستم هر ۶ ماه یکبار و حتی سالی یکبار جلسه این ستاد تشکیل شود، اما متأسفانه تاکنون اقدامی در این جهت انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز شاغلین هم به سمت بیکاری پیش رفتند که می‌تواند مقدمه آسیب‌های طلاق، فقر، فساد و فحشا باشد. امروز منابع درآمدی دولت محدود است و طبق قانون مدیریت خدمات کشوری باید حقوق افراد دارای تعادلی باشد تا تعادل اجتماعی در کشور به وجود ‌آید. قانون تأکید کرده که دریافت بیش از یک مقدار مشخص، ممنوع و حرام است.

رحماندوست در ادامه با اشاره به دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: مجلس از نظر بال قانون‌گذاری در حال منفجر شدن است، آنقدر از ابتدای پیروزی انقلاب در این کشور قانون تصویب کردیم که هر کسی هر کاری می‌خواهد انجام دهد به یک ماده قانونی استناد می‌کند، مجلس باید مدتی قانون‌گذاری را زمین بگذارد و به بال نظارتی خودش بپردازد.

 

وی در پایان گفت: چندصد دفعه شنیده‌ایم که می‌گویند قانون داریم ولی اجرایی نمی‌شود، این وظیفه مجلس است که از انواع بال‌های نظارتی‌اش استفاده کند، عیب از ما مجلسی‌هاست که به نظارت نمی‌پردازیم، یک کار مهم‌تر مسأله تنقیح قوانین است که باید مورد توجه قرار گیرد تا انشاا… از این حجم قوانین با تنقیح آن‌‌ها کاسته شود.